اسعدی, سمانه, امیری, شعله, امیری, شعله, مولوی, حسین, مولوی, حسین, باقری نوع پرست, خسرو. (1392). معرفی مفهوم خردمندی در روانشناسی و کاربردهای آموزشی آن. رویکردهای نوین آموزشی, 8(2), 1-28.
سمانه اسعدی; شعله امیری; شعله امیری; حسین مولوی; حسین مولوی; خسرو باقری نوع پرست. "معرفی مفهوم خردمندی در روانشناسی و کاربردهای آموزشی آن". رویکردهای نوین آموزشی, 8, 2, 1392, 1-28.
اسعدی, سمانه, امیری, شعله, امیری, شعله, مولوی, حسین, مولوی, حسین, باقری نوع پرست, خسرو. (1392). 'معرفی مفهوم خردمندی در روانشناسی و کاربردهای آموزشی آن', رویکردهای نوین آموزشی, 8(2), pp. 1-28.
اسعدی, سمانه, امیری, شعله, امیری, شعله, مولوی, حسین, مولوی, حسین, باقری نوع پرست, خسرو. معرفی مفهوم خردمندی در روانشناسی و کاربردهای آموزشی آن. رویکردهای نوین آموزشی, 1392; 8(2): 1-28.
معرفی مفهوم خردمندی در روانشناسی و کاربردهای آموزشی آن
مفهوم خردمندی [1] در متون فلسفی و دینی دارای قدمتی دیرینه است، اما از حدود دو سه دهه اخیر این موضوع وارد مباحث و پژوهشهای تجربی در عرصههای مختلف روانشناسی شده است. نظریهپردازان مختلف با توجه به جهتگیری فلسفی خود و حیطهای که در روانشناسی بر آن متمرکزند، به تعریف این مفهوم پرداختهاند، ولی تاکنون تعریف مورد توافقی پدید نیامده است. روانشناسی تربیتی نیز با بهرهگیری از این مفهوم، نظریهها و شیوههایی کاربردی برای آموزش این توانمندی یا فضیلت ارائه کرده است. این مقاله به طور خلاصه، به معرفی و مقایسه اجمالی سه نظریه جامع و جدید در این زمینه، نظریه تعادلی خردمندی [2] ، پارادایم خردمندی برلین [3] ، و مدل سه بعدی خردمندی [4] پرداخته و به برخی نظرها و یافتهها در زمینه آموزش خردمندی اشاره کرده است. [1] - Wisdom [2] - Balance Theory of Wisdom [3] - Berlin Wisdom Paradigm [4] - Three Dimensional Model of Wisdom
Introducing concept of wisdom in psychology and its Educational applications
نویسندگان [English]
s. Asadi1؛ sh. Amiri2؛ sh. Amiri2؛ H. Molavi2؛ H. Molavi2؛ Kh. Bagheri3
1University of Yazd
2University of Isfahan
3University of Tehran
چکیده [English]
 Wisdom is an old concept in ancient history of philosophical and religious texts, but it is about two or three decades that this concept was introduced to psychological debates and empirical research in various areas of psychology. Theorists based on their philosophical orientation and their psychological focuses have tried to define the concept, but up to now there is no accepted definition of it. Educational psychologists using this concept also make efforts to present applied theories and methods to teach this ability or virtue. This paper briefly have introduced and compared three comprehensive and new theories in this field: Balance theory of wisdom, Berlin wisdom paradigm, and three-dimensional model of wisdom. Also some ideas and findings in education of wisdom have been pointed out.
کلیدواژهها [English]
wisdom, Berlin wisdom paradigm, Balance theory of wisdom, implicit theories, explicit theories, education