• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
رویکردهای نوین آموزشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
اسعدی, سمانه, امیری, شعله, امیری, شعله, مولوی, حسین, مولوی, حسین, باقری نوع پرست, خسرو. (1392). معرفی مفهوم خردمندی در روان‌شناسی و کاربردهای آموزشی آن. رویکردهای نوین آموزشی, 8(2), 1-28.
سمانه اسعدی; شعله امیری; شعله امیری; حسین مولوی; حسین مولوی; خسرو باقری نوع پرست. "معرفی مفهوم خردمندی در روان‌شناسی و کاربردهای آموزشی آن". رویکردهای نوین آموزشی, 8, 2, 1392, 1-28.
اسعدی, سمانه, امیری, شعله, امیری, شعله, مولوی, حسین, مولوی, حسین, باقری نوع پرست, خسرو. (1392). 'معرفی مفهوم خردمندی در روان‌شناسی و کاربردهای آموزشی آن', رویکردهای نوین آموزشی, 8(2), pp. 1-28.
اسعدی, سمانه, امیری, شعله, امیری, شعله, مولوی, حسین, مولوی, حسین, باقری نوع پرست, خسرو. معرفی مفهوم خردمندی در روان‌شناسی و کاربردهای آموزشی آن. رویکردهای نوین آموزشی, 1392; 8(2): 1-28.

معرفی مفهوم خردمندی در روان‌شناسی و کاربردهای آموزشی آن

مقاله 1، دوره 8، شماره 2، پاییز و زمستان 1392، صفحه 1-28  XML اصل مقاله (213 K)
نویسندگان
سمانه اسعدی 1؛ شعله امیری2؛ شعله امیری2؛ حسین مولوی2؛ حسین مولوی2؛ خسرو باقری نوع پرست3
1دانشگاه یزد دانشگاه یزد
2دانشگاه اصفهان
3دانشگاه تهران
چکیده
  مفهوم خردمندی [1] در متون فلسفی و دینی دارای قدمتی دیرینه است، اما از حدود دو سه دهه اخیر این موضوع وارد مباحث و پژوهش‌های تجربی در عرصه‌های مختلف روان­شناسی شده است. نظریه‌پردازان مختلف با توجه به جهت‌گیری فلسفی خود و حیطه‌ای که در روان­شناسی بر آن متمرکزند، به تعریف این مفهوم پرداخته‌اند، ولی تاکنون تعریف مورد توافقی پدید نیامده است. روان­شناسی تربیتی نیز با بهره‌گیری از این مفهوم، نظریه‌ها و شیوه­هایی کاربردی برای آموزش این توانمندی یا فضیلت ارائه کرده است. این مقاله به طور خلاصه، به معرفی و مقایسه اجمالی سه نظریه جامع و جدید در این زمینه، نظریه تعادلی خردمندی [2] ، پارادایم خردمندی برلین [3] ، و مدل سه بعدی خردمندی [4] پرداخته و به برخی نظرها و یافته‌ها در زمینه آموزش خردمندی اشاره کرده است.   [1] - Wisdom   [2] - Balance Theory of Wisdom   [3] - Berlin Wisdom Paradigm   [4] - Three Dimensional Model of Wisdom
کلیدواژه‌ها
خردمندی؛ پارادایم خردمندی برلین؛ نظریه تعادلی خردمندی؛ مدل سه بعدی؛ نظریه‌های تلویحی؛ نظریه‌های تصریحی؛ آموزش
عنوان مقاله [English]
Introducing concept of wisdom in psychology and its Educational applications
نویسندگان [English]
s. Asadi1؛ sh. Amiri2؛ sh. Amiri2؛ H. Molavi2؛ H. Molavi2؛ Kh. Bagheri3
1University of Yazd
2University of Isfahan
3University of Tehran
چکیده [English]
 Wisdom is an old concept in ancient history of philosophical and religious texts, but it is about two or three decades that this concept was introduced to psychological debates and empirical research in various areas of psychology. Theorists based on their philosophical orientation and their psychological focuses have tried to define the concept, but up to now there is no accepted definition of it. Educational psychologists using this concept also make efforts to present applied theories and methods to teach this ability or virtue. This paper briefly have introduced and compared three comprehensive and new theories in this field: Balance theory of wisdom, Berlin wisdom paradigm, and three-dimensional model of wisdom. Also some ideas and findings in education of wisdom have been pointed out.
کلیدواژه‌ها [English]
wisdom, Berlin wisdom paradigm, Balance theory of wisdom, implicit theories, explicit theories, education
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 599
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 360
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.