محمد نجفی؛ فاطمه خوشنویسان؛ حسین چهارباشلو
دوره 8، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1392، ، صفحه 29-54
چکیده
پژوهش حاضر با هدف میزان توجه به مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی در محتوای کتابهای درسی دوره آموزش ابتدایی و راهنمایی ایران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف میزان توجه به مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی در محتوای کتابهای درسی دوره آموزش ابتدایی و راهنمایی ایران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهش شامل سه عنوان کتاب درسی تعلیمات اجتماعی، هدیه آسمانی و فارسی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی(30جلد) بوده است که همه آنها بررسی شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش آنتروپی شانون برای به دست آوردن ضریب اهمیت هریک از مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی و مقایسه ضرایب آنها استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهشی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها با ضریب اهمیت 346/0و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه زمینه و مبانی با ضریب اهمیت 318/0 است. همچنین، بر اساس ضرایب اهمیت به دست آمده از فراوانی در بخش شاخصها، بیشترین ضریب اهمیت در کلیه کتابهای مورد بررسی مربوط به شاخص عاطفی (مؤلفه کارکرد و پیامدها) با ضریب اهمیت 099/0 و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص امر به معروف و نهی از منکر (مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها) با ضریب اهمیت 071/0 است.