Document Type : Original Article
Authors
1 Faculty member of the Isfahan University, College of Educational Sciences and Psychology
2 Graduate student of Curriculum Design, Isfahan University
3 Ph.D student of Kharazmi University in Curriculum Design
Abstract
Keywords
مقدمه
در حوزه دانش انسانی مرتبط با دین و تربیت اسلامی، روابط متفاوت انسان با سایر پدیدههای هستی متاثر از ارتباط او با آفریدگار هستی بوده، سطوح و مراتب تحقق و تکامل واقعی آدمی نیز در ابعاد گوناگون شخصیتی، در این راستا قابل توجیه و ارزش گذاری است. در عرصه روابط اجتماعی و ارتباط میان فردی، دستیابی به مؤلفههای ارزشمندی، همچون: صمیمیت، آرامش، مشارکت فعال، احساس همبستگی، بخشش و گذشت، وفاداری، خدمت به همنوع وتعهد نسبت به گروه نیز در پرتو همسویی با ارزشهای معنوی و دینی، معنا و مفهوم دیگری مییابد و مطلوبیت و وجاهت بیشتری از خود نشان میدهد.
بررسیهای اولیه نشان میدهد بخش مهمی از مشکلات دانش آموزان در نظام آموزشی کنونی، آسیبپذیری آنان در زمینه برقراری رابطه عاطفی با دیگران و به ویژه با همسالان خود است و این مسأله میتواند در ابعاد مختلف شخصیتی و رفتاری به یک معضل و حتی بحران عاطفی و اخلاقی منجر گردد. پژوهش ها نشان داد، احساسات، شناخت و رفتار به هم وابسته اند. تعامل دانش آموزان با یکدیگر، دو بعد شناختی و عاطفی را تحت تاثیر قرار میدهد. روابط عاطفی و هیجان ها به عنوان یک عنصر مهم در تعامل اجتماعی و ارتباط میان فردی است. از اینرو، دانش آموزانی که از شایستگیهای عاطفی و اجتماعی برخوردارند، علاوه بر روابط مثبت و سازنده با دیگران از سلامت ذهنی و توانایی سازگاری بالایی برخوردارند(ونتزل[1]، 1998؛ همفری[2] و همکاران ،2011). بدیهی است پرداختن درست، علمی و منطبق با اصول برنامهریزی درسی و سازماندهی محتوا به مقولهها وآموزههای مرتبط با زمینهها، شیوهها و پیامدهای مربوط به ارتباطهای مثبت و عاطفی بینفردی در محتوای کتابهای درسی، از عوامل مهم آمادهسازی فراگیران و دانشآموزان برای ورود به جامعه و فعالیتهای اجتماعی است و میتواند هم به حل مشکلات رفتارهای فردی و گروهی آنان و هم جلوگیری از آسیبهای اجتماعی کمک نماید (ملکی و الیوت، 2002) و همچنین، پیشنیازهای لازم برای شناخت سبک زندگی سالم و منطبق با آموزههای دینی را در اختیار آنان قرار دهد. در همین راستا، آنچه اهمیت دارد، بازشناسی هدفهای رفتاری مرتبط با این موضوع در کتابهای درسی است، به شکلی که بتواند به تغییر و اصلاح بیشتر و بهتر در تفکر اجتماعی یادگیرنده بینجامد و رویکرد او را در برقراری روابط عاطفی با همجنس و یا غیر همجنس بهبود بخشد. مطالعات از نوع تحلیلمحتوا، بخشی از تدابیری است که میتواند به این بازشناسی و ارزیابی وضعیت موجود متون درسی از جهت میزان تحقق اهداف رفتار اجتماعی کمک نماید.
از لوازم و ویژگیهای اجتماعی بودن انسان، نوعی همگرایی و تعامل سودمند اجتماعی است که در تامین نیازهای فردی و اجتماعی نقش تعیینکننده دارد. در این راستا، همانگونه که در نمودار 1 خلاصه شده است، می توان ضرورت، نقش ها و ویژگی های سهگانه تعامل اجتماعی متاثر از دین را در جریان سه مرحله ای زمینه ها، فرایند و هدف مشاهده نمود: با درک ضرورت عقلانی و فطری اصل میل و گرایش اجتماعی انسان، همگرایی و تعاملات اجتماعی آدمی شکل گرفته، به واسطه آن، نیازهای فردی و اجتماعی او تسهیل می گردد. در ادامه، توجه به سه نقش حفظ و ارتقای فردیت، گزینش مطلوب سنتهای اجتماعی و غلبه بر خودمحوری (باقری، 1387: 163)، آدمی را در یک سیر تکامل شخصیتی و وجودی قرار میدهد تا به مقصد و مطلوب خویش نائل شود.
تحقق این وجوه نیاز به بهرهمندی از آموزههای دینی و معنوی نیاز دارد. خرد و اندیشه فردی و اجتماعی زمانی میتوانند به عرصه یک همافزایی مطلوب گام نهند که رابطه فعال و پویای خود را با دین و مؤلفههای دینی تنظیم نموده، زوایای نهان و ناشناخته خود را با نور احکام و گزارههای حکمتآمیز دینی روشن و تابناک نمایند. به تعبیر دیگر، آنچه در فرایند تربیت اجتماعی مؤثر میتوان به عنوان ملاک و محک در نظر گرفت، میزان تناسب این نقشهای سهگانه با ارزشهای دینی و معنوی و تاثیرپذیری از آنهاست. در چنین فضایی است که میتوان تمایل به رفع نیازها را با میل به تعالی همسو نمود و گونههای مختلف روابط انسان با خود، طبیعت، زندگی، آخرت و انسانهای دیگر را به شکلی تنظیم کرد که رابطه انسان با خالق هستی که مبتنی بر عبودیت است، به عنوان محور و مبنای این روابط در نظر گرفته شود و با سستی آن، دیگر روابط هم به سستی می گرایند. در این بحث، رابطه انسان با انسان از ارزشمندی و مطلوبیت خاصی برخوردار است، زیرا در آموزههای دینی، تقریبا در اولویت بعد از رابطه با خداوند مطرح شده است. نمود اجتماعی رابطه عبودیت انسان با خداوند، همانگونه که اشاره شد، طبق آیه شریفه قرآن کریم، عدل واحسان است (نحل: 90).
عدالت در رفتار اجتماعی و بین فردی، به عنوان نهاد و بنیاد و شرط لازم در نظر گرفته میشود، اما شرط کافی و متمم آن، همگرایی و رابطه جویی بر مبنای احسان و مهرورزی است. در جلوه عملی عدالت که به تعبیر آیه دیگری از قرآن کریم (مائده: 8)، یک ارزش رفتاری نزدیکتر به تقواست، هم از روش قهر و هم از روش مهر (باتاکید بر آن)، استفاده میگردد که در سطوح متفاوت اجتماعی؛ یعنی فضای خانواده، خویشاوندان، گروه مومنان و سرانجام، همه انسانها توصیه شده است، اما رفتار مبتنی بر رافت و احسان در شرایط اجتماعی عادی و طبیعی و هنگام عدم قهر و کینهورزی و دشمنی اعمال میشود و موجب تحکیم روابط بینفردی میگردد. بر اساس این نمودار، سه ویژگی اساسی که میتوان از این دو عنصر عدل و احسان استنباط نمود، عبارتند از: معنوی بودن، خردمندانه و حکیمانه بودن و عاطفی بودن. در ادامه، به اجمال توضیحاتی پیرامون آنها ارائه می گردد :
1- معنوی بودن: معنویت حقیقی تنها میتواند مبتنی بر دین باشد و حدود و ثغور معنویت را دین معین میکند. یکی از کارکردهای دین در بعد اجتماعی، نظم بخشیدن به زندگی اجتماعی و ارتباط بینفردی است. آنچه باعث تفکیک و جدایی افراد از یکدیگر و نفی رابطه با غیر است، نمود آشکار خودخواهی ها، تعلقها و سودجوییها به شکل غیرمعقول وغیرانسانی در این حلقه ارتباطی است. به تعبیر شهید مطهری (ره): " آنچه انسانها را تجزیه میکند، معنویت را از او میگیرد و انسان را از انسانهای دیگر جدا میکند، تعلق انسان به اشیا است که همان علقه و وابستگی درونی است که در زبان دین از آن به محبت دنیا تعبیر میشود و این تنها با بندگی خدا زائل شدنی است که دیگر وابستگی مطرود تلقی نمیگردد، زیرا وابستگی به یک امر نامحدود و تکیه بر آن، عین وارستگی و عدم محدودیت است " (مطهری، 1361: 132).
2-خردمندانه و حکیمانه بودن: برقراری ارتباط بینفردی مبتنی بر عدل و احسان، حاصل یک فرایند تفکر عقلانی و حکمت گرایی در عرصه اندیشه و عمل است. عقل فردی و خرد جمعی از یک سو و حکمت نظری و حکمت عملی از سوی دیگر، بر گسترش رابطه مبتنی بر عدل و احسان و توسعه آن در روابط انسانها با یکدیگر با حصول شرایط، اصرار میورزد. بر اساس حاکمیت عقل، اراده اجتماعی و هویت جمعی در افراد شکل میگیرد، بنابراین، آنها قدرت گزینش مییابند و با شناخت اهداف، توانایی پذیرش مسؤولیتها را پیدا میکنند و با نبود خرد، روحیه ریسکپذیری و شجاعت در عمل، رو به تحلیل و تضعیف میرود و انسان در روابط اجتماعی خود به گرایشهای افراطی و تفریطی دچار میگردد. وجه عقلانی عدل، مستلزم توجه به همه تواناییهای افراد و عدم انتظار فراتر از حد توان افراد در حیطه روابط اجتماعی است. وجه عقلانی احسان نیز در این حیطه به معنای تکمیل و تتمیم مؤلفههای عدل در رفتار اجتماعی و گستردن پوشش رافت و رحمت بر نوع رابطههای انسانی با تحقق شرایط است و اینکه اجرای عدالت به معنای اعمال دقیق قوانین اجتماعی در نوع روابط، به هیچ وجه کفایت نمیکند و به تدابیر مبتنی بر رافت و مهرورزی نیاز دارد.
3-عاطفی بودن: اگرچه توصیه به احسان در متن روابط، خود مقوله ای احساسی و عاطفی نیز هست، اما این مؤلفه به طور خاص به فراهم نمودن یک تعامل اجتماعی و روابط توام با میل وگرایش درونی اشاره دارد. با الهام از آموزههای دینی و توجه به اصل نخستین دوستی فراگیر با همه انسانها و اخوت و دوستی فراتر با مؤمنان و همکیشان، این ویژگی معنای خاص دیگری مییابد. با یک رویکرد علمی نیز میتوان احساس و عاطفه مبتنی بر محبت را حلقه واسط بین فرایندهای ذهنی و رفتارهای مشهود فردی و اجتماعی انسان در نظر گرفت.
در دیدگاههای جدید، بعد عاطفی انسان به عنوان مؤلفه ای مفید و حتی حیاتی برای بروز واکنشهای سازگارانه در مقابل موقعیتهای اجتماعی به حساب میآید و تأثیر گسترده عاطفه و مهرورزی را میتوان در زمینه شفاف ساختن واکنشهای فردی و بین فردی مطرح نمود (فورگاس، ترجمه نوری و نصیری، 1383: 91).
دین و مکتب الهی نیز با نگاهی معرفت شناسانه، هستی را عین حُبّ میداند و جهان و انسان را هم محکوم دوستی دانسته است و رشد اجتماعی و جامعهپذیری دینی انسان را هم در پرتو ایجاد روابط مبتنی بر محبت و دوستی توجیه مینماید. در روایات نیز ذکر شده است که حقیقت دین الهی و ایمان به خدا، همانا حُبّ به او و محبت ورزیدن در راه اوست (مکارم شیرازی ، 1372: 163).
در روایتی دیگر نیز حقیقت ایمان، حُبّ و بغض نامیده شده است: حب به خدا و در راه او و بغض نسبت به غیر خدا و راه غیر او (کلینی، 1405ه ق: 125).
خلاصه اهم مباحث فوق را می توان در نمودار 1 ملاحظه نمود:
نمودار1: ضرورت، نقش و ویژگیهای سهگانه تعامل اجتماعی متاثر از دین
با بررسی پژوهشهای پیشین، موارد قابل ملاحظه ای نمیتوان یافت که مستقیما با موضوع این تحقیق در ارتباط باشد، با وجود این، به تعدادی از پژوهشهای مرتبط در ادامه مقاله اشاره میگردد:
حکیمزاده و موسوی(1387)، در پژوهشی با عنوان " تبیین وضعیت موجود آموزش ارزشها در کتابهای درسی دینی و تعیین میزان همخوانی آن با وضعیت مطلوب در راستای بهبود وضعیت" نشان داد، در مجموع کتابهای درسی دینی دوره راهنمایی، ارزشهای اعتقادی 43/45 درصد، ارزشهای عبادی 9/24 درصد، ارزشهای اجتماعی 51/13 درصد، ارزشهای اخلاقی 28/10 درصد و ارزشهای اقتصادی اسلام 8/5 درصد کل ارزشها را به خود اختصاص میدهند. همچنین، نتایج آزمونهای آماری نشان داد کتابهای درسی از نظر توجه متوازن به حیطههای ارزشی با هم تفاوت معناداری دارند و توجه جامع و متعادل به ارزشها نشده است.
شعبانی(1384) در پژوهشی با عنوان "بررسی تطبیق برنامههای درسی دینی و اخلاقی دوره ابتدایی در ایران و چند کشور جهان" نتیجه گرفت در کشورهای انتخابی، آموزش اخلاق بیشتر در دوره متوسطه انجام میشود و این نوع از آموزش، در دوره ابتدایی مورد بیتوجهی قرار گرفته است.
فیاض (1386) در فرا تحلیل محتوای کتابهای درسی در رابطه با ارزشهای اسلامی –ایرانی نشان داد، کتابهای درسی مقطع ابتدایی و راهنمایی در راستای آشناسازی دانشآموزان با ارزشهای اسلامی و ایرانی در دو بعد کمّی و کیفی نیازمند بازبینی و اصلاح است.
جمالی زاده (1384) تحقیقی با عنوان "شناسایی و طبقهبندی آموزهها و مفاهیم اخلاقی در کتابهای درسی مقطع ابتدایی" نشان داد، به رعایت اصول اخلاقی در پنج پایه دوره ابتدایی اهمیت داده شده، در حیطه مفاهیم اخلاقی، در گزینه ارتباط با دیگران، نوعی عدم تعادل مشاهده می شود.
در پژوهش سبحانی نژاد و فردانش(1378) با عنوان" مسؤولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی کنونی دوره ابتدایی ایران" میزان توجه به انواع مسؤولیتهای اجتماعی و ابعاد سه گانه نشان داد،7/17 درصد اهداف مصوّب دوره ابتدایی به رشد مسؤولیتپذیری اجتماعی اختصاص داشته؛ هر چند این توجه عمدتا به مسؤولیتهای دینی-اجتماعی، مدنی و بعد شناختی مسؤولیتهای اجتماعی بوده است، اما در رابطه با مفاهیم اجتماعی و اخلاقی به چند مورد میتوان اشاره نمود: در بررسی جایگاه مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان در کتابهای درسی عمومی دوره متوسطه، مهمترین مهارت اجتماعی پرداخته شده، به ترتیب: مهارتهای ارتباطی14/24درصد، مهارتهای درک ارزشهای اجتماعی 7/19 درصد، مهارتهای خود گردانی32/16 درصد، مهارتهای مقابلهای و اصلاح باورها و شناختهای غلط31/12 درصد، مهارتهای جراتآموزی89/10 درصد و مهارتهای مسؤولیتپذیری 6/9 درصد بوده است (نصر و همکاران، 1383: 49).
در تحقیق مربوط به شناسایی و طبقهبندی آموزهها و مفاهیم اخلاقی کتب درسی پایه اول راهنمایی، مفاهیم اخلاقی در رابطه با خود، جامعه، دیگران و جهان، به ترتیب بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند (علی زاده و همکاران، 1388: 90).
در تحلیل نتایج محتوای کتابهای درسی اجتماعی دوره راهنمایی از منظر نوع رویکرد آموزش شهروندی، بیشتر محتواها به آموزش شهروند قانونمدار با 5/45 درصد پرداخته است و سپس آموزش شهروند مشارکتی 06/36 درصد و آموزش شهروند انتقادی با 44/18 درصد کمترین نسبت را داشتهاند (محمودی، 1390: 96).
در پژوهش دیگر و تحلیل محتوای کمی و کیفی کتابهای درسی "بخوانیم" و "هدیههای آسمانی" در سال86-85، یافتههای آن بیانگر این است که اهداف محور اخلاقی بالاترین فراوانی را در مقایسه با اهداف محور اجتماعی و علمی- آموزشی داشته است و بیشترین درصد فراوانی اهداف محور اخلاقی، اجتماعی و علمی-آموزشی در کتاب هدیههای پایه دوم مشاهده شده است (دانشوری نسب، 1387).
در بررسی تأثیر مؤلفههای پدیده جهانی شدن بر برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی، نتایج نشان داد که به مؤلفههای چهارگانه آموزش جهانی؛ یعنی آموزش شهروندی، آموزش سلامت، آموزش جنبه فرهنگی و آموزش صلح به یک نسبت پرداخته شده و به مؤلفه محیط زیست، در حد کم پرداخته شده بود(سعادتمند و تیغ بخش، 1390).
با بررسی پژوهشهای پیشین در ارتباط با توسعه روابط عاطفی و اجتماعی دانشآموزان، پر واضح است، ادبیات داخلی در این زمینه ضعیف است، که این امر از یک سو، بر اهمیت پژوهش حاضر میافزاید و از دگر سو، یافتههای تحقیق و تحقیقات مشابه میتواند به بالا بردن آگاهی و توجه برنامهریزان و سیاستگذاران نظام آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی در مغفول ماندن این حوزه موضوعی در جهت اتخاذ تصمیمات بهتر و مقتضیتر کمک شایان نماید. با توجه به هدف اصلی پژوهش، پرسش های ذیل باید پاسخ داده شوند.
1. به چه میزان در محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
2. به چه میزان در محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
3. به چه میزان در محتوای کتابهای درسی فارسی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
4. به چه میزان در محتوای مجموع کتابهای درسی سهگانه مورد بررسی، طی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
5. به چه میزان در محتوای مجموع کتابهای درسی سهگانه مورد بررسی، طی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به شاخصهای مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
روش
در این پژوهش، برای تحلیل محتوی کتاب، از روش آنتروپی شانون[3] که بر گرفته از تئوری سیستمهاست، برای پردازش و تحلیل نتایج استفاده شد (آذر،1380). آنتروپی در تئوری اطلاعات، شاخصی است برای اندازهگیری عدم اطمینان که به وسیله یک توزیع احتمال بیان میشود. بر اساس این روش که به مدل جبرانی مشهور است؛ محتوای سهگانه کتابهای درسی دوره ابتدایی و راهنمایی از دیدگاه سه پاسخگو (کتب دوره ابتدایی) و سه مؤلفه مورد هدف و یازده شاخص مورد سؤال و طبقهبندی شده است. واحد تحلیل این پژوهش صفحات (متن، پرسشها، تمرینها و تصویرها) است. کتابهای درسی دوره ابتدایی شامل بخشهای متنوع نوشتاری و تصویری است. به همین علت، واحد تحلیل صفحات انتخاب شد تا دروس، روان خوانیها و تصویرها را نیز شامل شود.
در این تحقیق سعی شده مؤلفههای توسعه ارتباط معنوی- بین فردی در محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی، هدیه آسمانی و فارسی دوره آموزش ابتدایی و راهنمایی ایران بررسی شود. همچنین، بر اساس متون نظری و با تاکید بر منابع اسلامی هریک از مؤلفهها طی فرایندی شاخصسازی میشوند که ماحصل آن در جدول شماره 1 ارائه شده است. مؤلفههای اصلی این پژوهش براساس یک تحلیل و توالی منطقی به مؤلفههای مبنایی، واسطهای و کاربردی تقسیم میشود که در مؤلفههای مبنایی به زمینهها و مبانی، در مؤلفههای واسطهای به اصول، ویژگیها و شیوههای آن و در مؤلفههای کاربردی به کارکردها و پیامدها پرداخته میشود. برای تعیین شاخصها و اعتباریابی آنها استفاده از دیدگاههای تخصصی صاحبنظران و ادبیات علوم رفتاری و عمدتا منابع اسلامی مد نظر بوده است. بدیهی است که کلام الهی و همسو با آن سنت معصومان؛ یعنی گفتارها، رفتارها و تاییدهای آنان در ذات خود معتبر و مقبول است و میتواند مبنا و مرجع هر پژوهش کمّی و کیفی قرار گیرد. پس از مشخص شدن مؤلفهها و شاخصهای تحقیق، گویههای مربوط به هریک از مؤلفهها و شاخصها به دست آمده، با استفاده از روش آنتروپی شانون تجزیه و تحلیل شدند.
جدول شماره 1: مؤلفههای سهگانه ارتباط معنوی - عاطفی بین فردی به همراه شاخصهای آن
شاخص |
مؤلفه |
مفاهیم عاطفی و محبت آمیز |
زمینهها و مبانی
|
ضرورت، اهمیت و ارزش اصل محبت و دوستی کردن با دیگران |
|
معناشناسی و تعریف الفاظ و مفاهیم دالّ بر عاطفه و مهرورزی و تفاوتهای آنها |
|
معرفی و شناساندن نمونهها و الگوهای محبت و مهرورزی |
|
رعایت حقوق و تکالیف بین فردی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
تحریک عواطف نسبت به سرنوشت دیگران |
|
ملاکها و شیوههای رفتاری برای دوستیابی و پایدارنمودن دوستی ها |
|
امر به معروف و نهی از منکر (چگونگی و شیوه ها) |
|
شناختی |
کارکردها و پیامدها |
عاطفی |
|
رفتاری |
روایی و پایایی ابزار اندازهگیری: روش تعیین روایی تحلیل محتوایی پژوهش به صورت روایی محتوایی بوده، بنابراین، انتخاب مؤلفهها و شاخصهای مفهوم ارتباط معنوی- بین فردی از منابع مرتبط در دسترس، در اختیار تعدادی از صاحبنظران علوم رفتاری و معارف اسلامی قرار گرفت و تایید شد.
همچنین، برای تامین پایایی ابزار از تکنیک اجرای مجدد استفاده شد(دلاور، 1383: 127)؛ بدین صورت که فرم نهایی تهیه شده به طور همزمان و مجزا در اختیار تحلیلگر محتوای متخصص دیگری نیز قرار داده شد که چند واحد درسی از برخی کتابها را تحلیل نمایند. ضریب همبستگی دادههای حاصل از تحلیلهای انجام شده همزمان، توسط پژوهشگر اصلی و متخصص مذکور، محاسبه گردید که نتیجه حاصله بیانگر ضریب همبستگی 73/0 بوده است.
جامعه آماری نمونه و روش نمونهگیری: جامعه آماری مورد مطالعه، شامل کلیه کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی، هدیه آسمانی و کتاب کار (تعلیمات دینی) و فارسی دوره ابتدایی و راهنمایی است که در سال تحصیلی 91-90 چاپ شده و جمععاً سی جلد کتاب درسی است. نمونه پژوهش شامل کلیه سی جلد کتاب درسی مذکور است به عبارت دیگر، نمونهگیری نشده و کل جامعه پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و بررسی و تحلیل شده است.
یافتهها
سؤال اول: به چه میزان در محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی، به مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
جدول شماره2: جدول توزیع فراوانی توجه به مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی
بین فردی در کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی
مقولهها کتابها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
کارکردها و پیامدها |
سوم ابتدایی |
51 |
24 |
16 |
چهارم ابتدایی |
19 |
8 |
25 |
پنجم ابتدایی |
37 |
23 |
35 |
اول راهنمایی |
49 |
43 |
49 |
دوم راهنمایی |
65 |
115 |
165 |
سوم راهنمایی |
40 |
79 |
91 |
جمع کل |
261 |
292 |
381 |
جدول شماره 2 نشان میدهد که در مجموع 669 صفحه درس کتاب تعلیمات اجتماعی، 261 اشاره به مؤلفه زمینه و مبانی، 292 اشاره به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها و 381 اشاره به مؤلفه کارکردها و پیامدها توجه شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از طریق روش آنتروپی شانون نتایج مندرج در جدول 3 را نشان میدهد:
جدول شماره 3: مقادیر بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقولههای تحقیق در صفحات کلیه
کتابهای تعلیمات اجتماعی
مقولهها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوهها |
کارکردها و پیامدها |
مقدار عدم اطمینان |
968/0 |
841/0 |
837/0 |
ضریب اهمیت |
366/0 |
318/0 |
316/0 |
بر اساس نتایج جدول 3؛ مقادیر بار اطلاعاتی و ضرایب اهمیت به دست آمده از اشارهها، بیشترین ضریب اهمیت در صفحات کتاب تعلیمات اجتماعی مربوط به مؤلفه زمینه و مبانی و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه کارکردها و پیامدهاست.
سؤال دوم: به چه میزان در محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی و کتاب کار (تعلیمات دینی) پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
جدول شماره 4: جدول توزیع فراوانی توجه به مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی
بین فردی در کتابهای درسی هدیه آسمانی و کتاب کار
مقولهها کتابها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
کارکردها و پیامدها |
دوم ابتدایی |
102 |
36 |
11 |
سوم ابتدایی |
113 |
36 |
27 |
چهارمابتدایی |
107 |
41 |
14 |
پنجم ابتدایی |
80 |
44 |
15 |
اول راهنمایی |
195 |
106 |
51 |
دوم راهنمایی |
221 |
96 |
26 |
سوم راهنمایی |
121 |
101 |
10 |
جمع کل |
939 |
460 |
154 |
جدول شماره 4 نشان میدهد که در مجموع 921 صفحه درس کتاب هدیههای آسمانی و کتاب کار، 939 اشاره به مؤلفه زمینه و مبانی، 460 اشاره به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها و 154 اشاره به مؤلفه کارکردها و پیامدها توجه شده است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از طریق روش آنتروپی شانون نتایج زیر را نشان می دهد:
جدول شماره 5: مقادیر بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقولههای تحقیق در صفحات
کلیه کتابهای هدیههای آسمانی
مقولهها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
کارکردها و پیامدها |
مقدار عدم اطمینان |
968/0 |
944/0 |
916/0 |
ضریب اهمیت |
342/0 |
334/0 |
324/0 |
بر اساس نتایج جدول5؛ مقادیر بار اطلاعاتی و ضرایب اهمیت به دست آمده از اشارهها، بیشترین ضریب اهمیت در صفحات کتاب هدیههای آسمانی و کتاب کار مربوط به مؤلفه زمینه و مبانی و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه کارکردها و پیامدها میباشد.
سؤال سوم: به چه میزان در محتوای کتابهای درسی فارسی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
جدول شماره 6: جدول توزیع فراوانی توجه به مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی
در کتابهای درسی فارسی
مقولهها کتابها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
کارکردها و پیامدها |
اول ابتدایی |
41 |
12 |
3 |
دوم ابتدایی |
66 |
34 |
9 |
سوم ابتدایی |
110 |
48 |
7 |
چهارم ابتدایی |
85 |
38 |
14 |
پنجم ابتدایی |
64 |
15 |
17 |
اول راهنمایی |
215 |
57 |
54 |
دوم راهنمایی |
148 |
35 |
77 |
سوم راهنمایی |
134 |
37 |
83 |
جمع کل |
863 |
276 |
264 |
جدول شماره 6 نشان میدهد در مجموع 2079 صفحه درس کتاب فارسی، 868 اشاره به مؤلفه زمینه و مبانی، 276 اشاره اصول، ویژگیها و شیوهها و 264 اشاره به مؤلفه کارکردها و پیامدها توجه شده است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از طریق روش آنتروپی شانون نتایج زیر را نشان میدهد:
جدول شماره 7: مقادیر بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقولههای تحقیق در صفحات
کلیه کتابهای فارسی
مقولهها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
کارکردها و پیامدها |
مقدار عدم اطمینان |
944/0 |
955/0 |
790/0 |
ضریب اهمیت |
351/0 |
355/0 |
294/0 |
بر اساس نتایج جدول 7؛ مقادیر بار اطلاعاتی و ضرایب اهمیت به دست آمده از اشارهها، بیشترین ضریب اهمیت در صفحات کتاب فارسی مربوط به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه کارکردها و پیامدهاست.
سؤال چهارم: به چه میزان در محتوای مجموع کتابهای درسی سهگانه مورد بررسی طی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
جدول شماره 8: جدول توزیع فراوانی توجه به مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی
بین فردی در کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی، هدیههای آسمانی و فارسی
مقولهها کتابها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوهها |
کارکردها و پیامدها |
تعلیمات اجتماعی |
261 |
292 |
381 |
هدیه آسمانی |
939 |
460 |
154 |
فارسی |
863 |
276 |
264 |
جمع کل |
2063 |
1028 |
799 |
جدول شماره 8 نشان میدهد که در مجموع 3669 صفحه درس کتابهای سه گانه، 2063 اشاره به مؤلفه زمینه و مبانی، 1028 اشاره به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها و 799 اشاره به مؤلفه کارکردها و پیامدها توجه شده است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از طریق روش آنتروپی شانون نتایج مندرج درجدول 11 را نشان میدهد:
جدول شماره 9: مقادیر بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقولههای تحقیق در صفحات
کلیه کتابهای درسی سهگانه
مقولهها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
کارکردها و پیامدها |
مقدار عدم اطمینان |
896/0 |
974/0 |
943/0 |
ضریب اهمیت |
318/0 |
346/0 |
335/0 |
بر اساس نتایج جدول 9؛ مقادیر بار اطلاعاتی و ضرایب اهمیت به دست آمده از اشارهها، بیشترین ضریب اهمیت در صفحات کلیه کتابهای درسی سهگانه مربوط به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه زمینه و مبانی است.
سؤال پنجم: به چه میزان در محتوای مجموع کتابهای درسی سهگانه مورد بررسی طی پایههای مختلف دوره ابتدایی و راهنمایی به شاخصهای مقوله توسعه ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی توجه شده است؟
جدول شماره10: جدول توزیع فراوانی توجه به شاخصهای مقولههای توسعه ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی در کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی،هدیههای آسمانی و فارسی
مقولهها
کتابها |
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
کارکردها و پیامدها |
||||||||
مفاهیم عاطفی و محبت آمیز |
ضرورت محبت و دوست کردن با دیگرانی |
تعریف الفاظ دال بر عاطفه و مهرورزی |
معرفی و شناساندن الگوهای محبت آمیز |
رعایت حقوق و تکالیف بین فردی |
تحریک عواطف نسبت به سرنوشت دیگران |
ملاکها و شیوههای رفتاری برای دوست یابی |
امر به معروف و نهی از منکر |
شناختی |
عاطفی |
رفتاری |
|
تعلیمات اجتماعی |
113 |
26 |
30 |
92 |
180 |
38 |
55 |
19 |
171 |
17 |
193 |
هدیه آسمانی |
468 |
136 |
102 |
233 |
128 |
67 |
82 |
183 |
61 |
24 |
69 |
فارسی |
412 |
125 |
99 |
227 |
67 |
61 |
89 |
59 |
67 |
17 |
180 |
جمع کل |
993 |
287 |
231 |
552 |
375 |
166 |
226 |
261 |
299 |
58 |
442 |
جدول شماره 10 نشان میدهد در مجموع 3669 صفحه درس کتابهای سه گانه، 993 اشاره به مفاهیم عاطفی و محبتآمیز، 287 اشاره به ضرورت محبت و دوستی کردن با دیگران، 231 اشاره به تعریف الفاظ و معناشناسی دال بر عاطفه و مهرورزی، 552 اشاره به معرفی و شناساندن الگوهای محبتآمیز، 375 اشاره به رعایت حقوق و تکالیف بین فردی، 166 اشاره به تحریک عواطف نسبت به دیگران، 226 اشاره به ملاک ها و شیوههای رفتاری، 261 اشاره به امر به معروف و نهی از منکر، 299 اشاره به کارکرد و پیامد شناختی، 58 اشاره به کارکرد و پیامد عاطفی و در نهایت 442 اشاره به کارکرد و پیامد رفتاری توجه شده است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از طریق روش آنتروپی شانون نتایج زیر را نشان می دهد:
جدول شماره 11: مقادیر بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقولههای تحقیق در صفحات
کلیه کتابهای درسی سهگانه
مقوله ها
|
زمینه و مبانی |
اصول، ویژگیها و شیوه ها |
کارکردها و پیامدها |
||||||||
مفاهیم عاطفی و محبت آمیز |
ضرورت محبت و دوست کردن با دیگرانی |
تعریف الفاظ دال بر عاطفه و مهرورزی |
معرفی و شناساندن الگوهای محبت آمیز |
رعایت حقوق و تکالیف بین فردی |
تحریک عواطف نسبت به سرنوشت دیگران |
ملاکها و شیوههای رفتاری برای دوست یابی |
امر به معروف و نهی از منکر |
شناختی |
عاطفی |
رفتاری |
|
مقدارعدم اطمینان |
420/0 |
405/0 |
430/0 |
447/0 |
446/0 |
465/0 |
468/0 |
337/0 |
425/0 |
471/0 |
442/0 |
ضریب اطمینان |
088/0 |
085/0 |
090/0 |
094/0 |
094/0 |
098/0 |
098/0 |
071/0 |
089/0 |
099/0 |
093/0 |
بر اساس ضرایب اهمیت به دست آمده از اشارهها، بیشترین ضریب اهمیت در کلیه صفحات کتب مورد بررسی مربوط به شاخص کارکرد و پیامد عاطفی و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص امر به معروف و نهی از منکر است.
بحث و نتیجه گیری
موضوع مورد بحث در این تحقیق، از مواردی است که در دانش های مختلف تعلیم و تربیت، روان شناسی، علوم اجتماعی و آموزه های دین مطرح بوده و این خود اهمیت چند گانه آن را نشان میدهد. در قسمت تحلیل نظری به مؤلفهها و فرایند شکلگیری ارتباط مطلوب میان فردی اشاره گردید که بیانگر آن است که توجه به رویکردی منطقی و فرایندی و برگرفته از مبانی دینی و اسلامی با سه ویژگی معنوی بودن، خردمندانه و حکیمانه بودن و عاطفی بودن در ایجاد یک ارتباط میتواند به یک دیدگاه نظری و مطمئن و در عین حال کاربردی منجر شود و با توجه به مشکلات رفتاری و ارتباطی موجود در جامعه، شرایط کنونی را بهبود بخشد. در بخش توصیفی و تحلیل محتوا ، نتایج سؤال اول نشان میدهد در مجموع 669 صفحه درس کتاب تعلیمات اجتماعی، 261 اشاره به مؤلفه زمینه و مبانی با ضریب اهمیت 366/0، همچنین 292 اشاره به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها با ضریب اهمیت 318/0 و 381 اشاره به مؤلفه کارکردها و پیامدها با ضریب اهمیت 316/0 توجه شده است.
نتایج مرتبط با سؤال دوم نشان میدهد در مجموع 921صفحه درس کتاب هدیههای آسمانی و کتاب کار، 939 اشاره به مؤلفه زمینه و مبانی، 460 اشاره به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها و 154 اشاره به مؤلفه کارکردها و پیامدها توجه شده است. همچنین، ضرایب اهمیت مؤلفهها به ترتیب عبارتند از: 342/0، 334/0 و 324/0. ضرایب نشان میدهد بیشترین ضریب اهمیت در صفحات کتاب هدیههای آسمانی و کتاب کار مربوط به مؤلفه زمینه و مبانی و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه کارکردها و پیامدهاست.
نتایج سؤال سوم بیانگر این است که در مجموع 2079 صفحه درس کتاب فارسی، 868 اشاره به مؤلفه زمینه و مبانی با ضریب اهمیت 351/0، 276 اشاره اصول، ویژگیها و شیوهها با ضریب اهمیت 355/0 و 264 اشاره به مؤلفه کارکردها و پیامدها با ضریب اهمیت 294/0 توجه شده است.
نتایج سؤال چهارم حاکی از این است که در مجموع 3669 صفحه درس کتابهای سه گانه، 2063 اشاره به مؤلفه زمینه و مبانی، 1028 اشاره به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها و 799 اشاره به مؤلفه کارکردها و پیامدها توجه شده است؛ که بیشترین ضریب اهمیت در صفحات کلیه کتابهای درسی سهگانه مربوط به مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها با ضریب 346/0 و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه زمینه و مبانی با ضریب 318/0 است.
در پایان، سؤال پنجم گویای این است که در مجموع 3669 صفحه درس کتابهای سه گانه، 993 اشاره به مفاهیم عاطفی و محبتآمیز با ضریب088/0، 287 اشاره به ضرورت محبت و دوستی کردن با دیگران با ضریب085/0، 231 اشاره به تعریف الفاظ و معناشناسی دال بر عاطفه و مهرورزی با ضریب090/0، 552 اشاره به معرفی و شناساندن الگوهای محبتآمیز با ضریب094/0، 375 اشاره به رعایت حقوق و تکالیف بین فردی با ضریب 094/0، 166 اشاره به تحریک عواطف نسبت به دیگران با ضریب 098/0، 226 اشاره به ملاک ها و شیوههای رفتاری دوستیابی با ضریب 098/0، 261 اشاره به امر به معروف و نهی از منکر با ضریب 071/0، 299 اشاره به کارکرد و پیامد شناختی با ضریب089/0، 58 اشاره به کارکرد و پیامد عاطفی با ضریب 099/0 و در نهایت 442 اشاره به کارکرد و پیامد رفتاری با ضریب 093/0 توجه شده است. همچنین، در بین شاخصها، شاخصهای رعایت حقوق و تکالیف بین فردی، ملاکها و شیوههای رفتاری دوستیابی و پیامد عاطفی از ضرایب اهمیت بالایی برخوردارند و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص امر به معروف و نهی از منکر مربوط است.
بر اساس نتایج مذکور، در سؤال اول در تعلیمات اجتماعی، بیشترین اشارهها به مؤلفه کارکردها و پیامدها با کمترین ضریب اهمیت و کمترین اشارهها به زمینهها و مبانی با بالاترین ضریب اهمیت بوده است. در سؤال دوم و در کتاب هدیهها و کتاب کار، بیشترین توجه به زمینهها و مبانی با بالاترین ضریب و کمترین آن به کارکردها و پیامدها با کمترین ضریب اهمیت بوده است و در بین کتاب های مورد بررسی، متوازنترین نگاه در توزیع هدفمند مؤلفهها را داشته است. در سؤال سوم در مورد کتاب فارسی، بیشترین اشارهها به زمینهها و مبانی با ضریب اهمیت متوسط و کمترین آنها به کارکردها و پیامدها با کمترین ضریب بوده است. در مجموع کتابهای سهگانه بالاترین توجه به مؤلفه زمینهها و مبانی با کمترین ضریب اهمیت و کمترین آن به کارکردها و پیامدها با ضریب اهمیت متوسط است. در سؤال پنجم نیز بالاترین توجه به شاخص ذکر مفاهیم عاطفی محبت آمیز با ضریب اهمیت نسبی پایین و کمترین توجه به شاخص تحریک عواطف نسبت به دیگران با ضریب اهمیت بالاست.
بر اساس یافته های به دست آمده، می توان گفت، به مؤلفههای ارتباط معنوی- عاطفی بین فردی در کتابهای مورد بررسی توجه متعادل و هماهنگ نشده است؛ به طوری که از بین مؤلفهها، مؤلفه کارکردها و پیامدها هم در کل کتابهای مورد بررسی و هم به تفکیک کتابها پایین ترین ضریب اهمیت را به خود اختصاص داده است.کمتوجهی به این مؤلفه در محتوای برنامه درسی مانع دستیابی کامل دانش آموزان به هدفهای رفتاری در بعد اجتماعی خواهد شد که برای آنان در نظر گرفته شده است. از این رو، ضرورت و توجه هماهنگ و متعادل به مؤلفههای ارتباط معنوی و عاطفی بین فردی در کتابهای درسی احساس میشود.
از کاستیهای دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، مربوط به بخش خرده مؤلفه هاست که بیانگر این واقعیت است که در کلیه کتابهای مورد بررسی، به شاخص امر به معروف و نهی از منکر کمترین اشاره شده است، که در صورتی که توجه به این شاخص در کتابهای درسی در کنار شاخصهای تحقیق میتواند کیفیت جامعهپذیری دانش آموزان را در باب رشد اجتماعی انسان در پرتو روابط مبتنی بر محبت و دوستی تحت تاثیر قرار دهد.
همچنین، یافتههای پژوهش به تفکیک کتابهای درسی نشان داد که مؤلفه زمینه و مبنای ارتباط معنوی و عاطفی بیشترین ضریب اهمیت را به خود اختصاص داد، از این رو، میتوان گفت، افزایش درک و آگاهی دانش آموزان از مفاهیم عاطفی و شناخت عقلانی آنها میتواند زمینه را- با در نظر گرفتن شرایط دیگر- برای ایجاد ارتباط سالم و سازنده بر اساس سودمندی و خدمتگزاری متقابل فراهم آورد.
از سوی دیگر، نتایج تحقیق بر اساس کل کتابهای درسی براساس مؤلفههای تحقیق نشان داد، مؤلفه اصول، ویژگیها و شیوهها بیشترین و متناوبتر از دیگر مؤلفهها مورد توجه قرار گرفته است که پیامد آن میتواند رعایت حقوق و تکالیف بین فردی و تحریک و ترغیب عواطف دانش آموزان نسبت به شرایط خود و جامعهای که در آن زندگی میکنند، باشد.
به طور کل، یافتههای پژوهش از لحاظ عدم توجه متعادل و متوازن به توزیع متناوب فراوانی مؤلفهها در بین کتابهای درسی، با یافتههای پژوهشهای محمودی (1390)، دانشوری نسب(1387)، حکیم زاده و موسوی(1387)، فیاض(1386)، جمالی زاده(1384) و سبحانی نژاد و فردانش(1379) همخوانی دارد. همچنین، یافتههای پژوهش از لحاظ توجه به برخی مؤلفهها و شاخصهای ارتباط معنوی-عاطفی بین فردی با تمام پژوهشهای اشاره شده در پیشینه تحقیق به جز با یافتههای پژوهش شعبانی مبنی بر عدم توجه به آموزش اخلاق در دوره ابتدایی همخوانتر است.
چنانکه در مقدمه بحث شد، با توجه به پتانسیلهای کتابهای درسی در زمینه ارتباط معنوی - عاطفی بینفردی، نتایج تحقیق نشان داده است توجه متعادل و مناسبی به مؤلفههای آن نشده است و از ظرفیتهای کتابهای درسی دوره ابتدایی و راهنمایی، که باید زمینهساز ایجاد و پرورش مؤلفههای ارتباط معنوی-عاطفی بینفردی، در جهت برقراری ارتباط سالم و سازنده با هدف نظم بخشیدن به زندگی اجتماعی وحل مشکلات خود و دیگران باشد، به نحو احسن استفاده نشده است. به هر جهت، شایان ذکر است که نقش آموزش و پرورش در شناساندن و نهادینه کردن این مؤلفه در دانش آموزان، حیاتی و بیبدیل است و این مهم، از طریق کتابهای درسی به مخاطبان منتقل میشود. با توجه به این که الگوی رفتاری و شخصیتی دانشآموزان در حال شکلگیری و تثبیت شدن است، این عدم توجه متعادل و جامع به مؤلفههای تحقیق بیانگر این است که نظام آموزشی در ارتباط با این موضوع عملکرد مناسبی نداشته است. از اینرو، متناسب با این یافتهها، پیشنهادهای زیر میتواند در شکلگیری یک ارتباط عاطفی و معنوی بینفردی مناسب از طریق کتابهای درسی مورد نظر موثر باشد:
- توجه به نقش دوره ابتدایی و راهنمایی در پایهریزی ارتباط پویا و مثبت فراگیران و اختصاص کتابهای درسی جداگانه به آنها؛
- توجه بیشتر به روشها و شیوههای عملی و کاربردی این موضوع و تدریس متنوع و جذاب آن براساس پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، پویایی گروه و آموزههای دینی.
- توجه خاص به تاثیر مقولههای عاطفی و معنوی در شکلگیری رابطهها در ابعاد گوناگون؛
- توجه بیشتر به مفاهیم اجتماعی و اخلاقی، مانند: صمیمیت، مشارکت فعال، احساس همبستگی، وفاداری و ایثار درفرایند یاددهی-یادگیری؛
- برگزاری دورههای آموزش مهارتهای ارتباطی و نحوه انتقال آن به دانشآموزان برای برنامهریزان، مجریان وآموزشگران؛
- مطالعه تطبیقی محتوای درسی در سیستمهای آموزشی گوناگون از جهت شیوه پرداختن به موضوع رابطهجویی و تعامل گروهی.
- اهتمام بیشتر به مفاهیم اخلاق اجتماعی اسلام، مانند: رازداری، دوری از غیبت، حسد، ریا و ... و به طور عمده پرداختن به مقوله امر به معروف و نهی از منکر و شیوههای گوناگون و جذاب آن؛
- توجه بیشتر به روش های تصویر سازی ، نمایشی و قصه پردازی به ویژه در دوره ابتدایی؛
- تبیین و تحلیل ابعاد گوناگون روان شناختی ، اقتصادی ، سیاسی ، اخلاقی و تربیتی ارتباط اجتماعی در کتابهای درسی.