Document Type : Original Article
Authors
1 M.A. in Educational Technology, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Human Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
آموزش عالی[1] بالاترین و آخرین مرحلۀ نظام آموزشی یا بهعبارت دیگر، رأس هرم آموزش در هر کشور است. دانشگاهها یکی از مهمترین اجزای نهاد آموزش و از مهمترین عوامل شکلدهی جهان آینده تلقی میشوند. بهدلیل دگرگونیهای شدیدی که امروزه دنیای آموزش عالی را تحتتأثیر قرار داده، اهداف، برنامهها و جهتگیریهای دانشگاهها بیشازپیش در کانون توجه واقع شدهاند (مهدوینسب و همکاران، 1398). نظام آموزش عالی بهعنوان نظامی پویا، هوشمند و هدفمند، نقش عمدهای چون تربیت نیروی انسانی موردنیاز جامعه، ترویج و ارتقای دانش و گسترش تحقیق و زمینهسازی برای توسعۀ کشور دارد؛ بههمیندلیل، باید بیش و پیش از هرچیز، با مجموعهای از شاخصها و روشهای دقیق، وضعیت جاری و موجود این نهاد مهم و تأثیرگذار را تجزیهوتحلیل کرد و از کارکرد درست آن اطمینان حاصل کرد (Myer, 2017).
همزمان با رشد و گسترش شیوههای مختلف آموزش، پیشرفت فناوری اطلاعات نیز فرصتهای بسیار زیادی را برای آموزش ایجاد کرده است (پاکسرشت و همکاران، 1395). یکی از روشهای آموزشی که تحتتأثیر فناوریها و ظهور اینترنت در کنار آموزش سنتی ایجاد شد، آموزش مجازی بود. آموزش مجازی به تمام شکلهای یاددهیـیادگیری اطلاق میشود که بهشیوۀ الکترونیکی اجرا و پشتیبانی میشود. این شیوۀ آموزش با هدف ساخت دانش مرتبط با تجربۀ فردی پیش میرود. فناوری اطلاعات و ارتباطات[2] چه بهصورت شبکهای و چه غیرشبکه، رسانۀ اصلی تسهیل آموزش مجازی تلقی میشوند (Park & Lim, 2018). آموزشهای مجازی یا الکترونیکی زیرمجموعه و فصلمشترک فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری آموزشی هستند (Chopra et al., 2019). با ظهور فناوریهای نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی بهدلایل متعددی چون کاهش هزینۀ آموزش، سهولت حضور در کلاسهای آنلاین، تنوع دروس، زمان انتخاب دروس، کاهش هزینههای رفتوآمد و انعطافپذیری زیاد آموزش الکترونیکی[3]، جایگاه جدیدی را در آموزش و بهخصوص آموزش عالی یافته است (Hadullo et al, 2018). رویکرد آموزش مجازی در حال پیشرفت است و در نظامهای آموزشی دنیا کارآیی موفقی داشته است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که در جوامع درحالتوسعه مانند ایران، باتوجهبه زیرساختها و مسائل فرهنگی و اجتماعی، کاربرد آموزش مجازی با چالشهایی روبهرو بوده (نارنجیثانی و همکاران، 1400) و پژوهشهای مختلفی نیز موفقیت این رویکرد را در نظام آموزشی پایین ارزیابی کردهاند (یاسینی و تابان، 1394؛ Yekefallah et al., 2021).
آموزش مجازی الگووارۀ جدیدی در حوزۀ آموزش و یادگیری برای هر فرد و در هر زمان و مکان بهصورت مادامالعمر فراهم آورده است (زارعی ساروکلائی و همکاران، 1400). محیطهای مجازی محدودیتهای زمانی و مکانی را کم کرده و میتوانند در بهبود فرایند یادگیری مؤثر باشند و بهنوعی مشکلات مراکز آموزش سنتی را کاهش دهند (عسکری، 1396). آموزش مجازی شامل مجموعه فعالیتهای آموزشی است که با استفاده از ابزارهای الکترونیک اعم از صوتی، تصویری، رایانهای و شبکهای صورت میگیرد (رفیعی و همکاران، 1396). یادگیری الکترونیکی باعث انعطاف در دسترسی به محتوای الکترونیکی میشود و نظارت بر آموزش را آسانتر میکند و همچنین، با امکان خودارزیابی به فراگیران اجازه میدهد تا بازخورد فوری داشته باشند (Pavlovic et al., 2016).
اینترنت استقرار سیستمهای آموزشی الکترونیکی را تسهیل کرده است. محبوبیت روزافزون آموزش الکترونیکی به توانایی آن در توانمندسازی دانشجویان برای مطالعه بدون محدودیت زمانی و مکانی و کاهش هزینههای آموزشی داخلی برای برخی سازمانها نسبت داده میشود. باتوجهبه این محبوبیت روزافزون، ایجاد محیطهای آموزش الکترونیکی مؤثر به اولویت اصلی مؤسسات آموزشی تبدیل شده است (Tseng et al., 2011). باتوجهبه تغییرات سریعی که در محیط پیرامون در حال شکلگیری است، اجرای نظامهای مجازی بهمنظور ارائۀ خدمات و فناوریهای جدید درزمینۀ تدریس و یادگیری بهصورت یک نیاز اساسی مطرح شده است (فتحی واجارگاه و همکاران، 1390). آموزش الکترونیکی یکی از نمونههای فناوری در حال تکامل است که در آموزش عالی از آن بهره گرفته میشود. این رسانۀ آموزشی، امیدوارکننده و همچنین، زمینهای است که در آن میتوان دربارۀ تأثیر و اثربخشی آن بر اکتساب دانش و روش تدریس دانشجویان تحقیق کرد (Encarnacion et al., 2020). امروزه آموزش مجازی در شرف تبدیلشدن به یکی از مهمترین روشهای آموزشی است. البته بدیهی است هر جامعه این نوع یادگیری را متناسب با شرایط خاص اجتماعی و فرهنگی به کار میگیرد (نارنجیثانی و همکاران، 1400). برای کشورهای درحالتوسعه، تجربه و درک آموزش مجازی در نظام آموزشی یک تجربۀ پیچیدۀ واقعی/ مجازی، جهانی/ محلی، سنتی و مدرن است و در این شرایط، شکل و نوع مناسبات فردی اجتماعی دستخوش تغییر شده و روابط قدرت سلسلهمراتب بین استادـدانشجو، تحقق فردیت، بسط دیوارهای کلاس درس و بهطور کلی، مناسبات جدید شکل گرفته است (کیان، 1393). این آموزشها فرصتهای نادری را در پیش روی جویندگان علم و دانش قرار داده است. این شیوه تهدیداتی نیز به همراه دارد؛ اما میتوان با افزایش مزیتهای آن و مقابله با تهدیدها و معایب و کاهشدادن و بهحداقلرساندن آن، شرایط را برای آموزشهای هرچه پویاتر، جذابتر، مدرنتر، آسانتر و کاربردیتر فراهم کرد. محیطهای یادگیری مجازی بهعنوان عناصری برجسته میشوند که دارای ویژگیهای سازماندهنده هستند و بخش بزرگی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی را در آموزش عالی متراکم میکنند که عموماً یک کل منسجم شامل ابعاد متعدد را نشان میدهند (Alves et al, 2017).
براساس نظر خان و همکاران آموزش از راه دور ازطریق فناوری خیلی موضوع جدیدی نیست. اصطلاح آموزش الکترونیکی مخفف یادگیری الکترونیکی است و یک فرایند آموزشی است که از طیف خاصی از ابزار استفاده میکند (Khan et al., 2020). این مفهوم را میتوان بهعنوان شکلی از آموزش تعریف کرد که میتواند ازطریق هر رسانۀ الکترونیکی مانند رایانۀ متصل به شبکه، رادیو یا تلویزیون ارائه شود؛ بنابراین، نباید فقط با اینترنت مرتبط شود؛ زیرا میتواند از هر رسانۀ دیجیتالی اطلاعاتی مانند هارد دیسک[4] یا دیسکهای نوری[5] استفاده کند. آموزش ازطریق مکاتبات، متن، گرافیک، سیدیرام[6] کنفرانسهای صوتی و تصویری، نوارهای صوتی و تصویری، و تلویزیون تعاملی صورت میگیرد (Kocot et al., 2021). در آموزش الکترونیکی محتویات دروس ممکن است ازطریق اینترنت و یا استفاده از ویدئو و تصاویر فعال و متعامل دوطرفه انتقال یابند (شریفی و همکاران، 1398). در این محیط، دانشجو و مدرس ازلحاظ زمان و مکان و یا هردو آزاد هستند و محتوای آموزشی ازطریق نرمافزار مدیریت دروس[7]، منابع چندرسانهای[8]، اینترنت[9] و ویدئوکنفرانس[10] به دانشجو ارائه میشود و دانشجو برای انجام فعالیتهای یادگیری فردی و گروهی با کمک امکانات ارتباطات رایانهای با مدرس، همکلاسان و سایر افراد یا منابع ارتباط برقرار میکند (Chen, 2007).
درزمینۀ آموزش مجازی و کیفیت آن مدلهای مختلفی بررسی و تدوین شده است. چهار مورد از مدلهای کیفیت آموزش مجازی عبارتاند از: مدل یادگیری الکترونیکی خان[11]، مدل پشتیبانی هممحور[12]، مدل الزامات ذهنی کیفیت[13] و مدل ارزیابی سیستم یادگیری الکترونیکی موفق که بهطور خلاصه به این مدلها اشاره میشود. بسیاری از مؤسسات، سرمایهگذاریهای سنگینی بر روی توسعه و پیادهسازی برنامههای آنلاین کردهاند. همانند بسیاری از روشهای نوین یادگیری، یادگیری آنلاین نیز ذینفعان خود را با چالشهای بسیاری مواجه کرده است. برای درک محیط یادگیری آنلاین، به یک تصویر جامع از افراد، فرایندها، محصول و موضوعات مهم در مطالعه نیاز است. چهارچوب مدل یادگیری الکترونیکی خان شامل 3 محور کلی انعطافپذیری[14]، توزیع[15] و بازبودن[16] است و هشت بعد زیر را دربرمیگیرد: 1. بعد پداگوژیکی[17]: شامل فرایند یادگیری و آموزش میشود؛ 2. بعد تکنولوژیکی[18]: شامل زیرساختهای تکنولوژیکی، سختافزار و نرمافزار است؛ 3. بعد طراحی[19]: تصویر کلی برنامههای یادگیری شامل طراحی وبسایت و صفحات طراحی محتوا، جستوجو در سایت و تست قابلیت استفاده را دربرمیگیرد؛ 4. بعد ارزیابی[20]: ارزیابی فراگیران، ارزیابی آموزش و محیط یادگیری؛ 5. بعد مدیریت[21]: حمایت از محیط یادگیری و توزیع اطلاعات؛ 6. بعد پشتیبانی منابع[22]: بررسی پشتیبانی آنلاین و منابعی که برای رشد محیطهای یادگیری ضروری است؛ 7. بعد اخلاقی[23]: شامل اثرات سیاسی و اجتماعی، تفاوتهای فرهنگی، تعصبات، تفاوتهای جغرافیایی، تفاوتهای فراگیران، دسترسی به اطلاعات، آدابورسوم و موضوعات قانونی است؛ 8. بعد سازمانی[24] که شامل امور اداری، موضوعات علمی و تحصیلی و خدمات دانشجویی است (Khan, 2004).
مدل پشتیبانی هممحور: اسیکا عناصر مختلفی را که برای حمایت از کیفیت آموزش الکترونیکی ضروری هستند، با عنوان مدل پشتیبانی هممحور شناسایی کرد. مدل پشیبانی هممحور 46 معیار را شناسایی و براساس روابطی که بین این معیارها وجود دارد، به هفت محور اصلی با عنوان دانشجویان دانشگاه، تکنولوژی، برنامهریزی، سیستم مدیریت دورههای آموزشی، محتویات و انجمن تقسیم میکند (Asika, 2006; queted by: Hamid et al, 2020).
مدل الزامات ذهنی کیفیت: ایهلرز الزامات ذهنی کیفیت را به هفت دسته تقسیم میکند که بهاختصار بررسی میشوند: 1. پشتیبانی دانشجویان: درنظرگرفتن ترجیحات فراگیران برای داشتن همکاری و ارتباط با سایر فراگیران در دورههای برخط؛ 2. همکاری و ارتباط در دورههای آموزشی: الزامات محیطی که فراگیران برای داشتن همکاری و ارتباط با سایر فراگیران و متخصصان در آن فعالیت میکنند؛ 3. تکنولوژی: کافی و بهروزبودن تکنولوژی بهکارگرفتهشده در آموزش؛ 4. هزینههاـانتظاراتـمنافع: اطلاعات محتمل فراگیران دربارۀ یک دوره یا سازمان و مؤسسهای که یک دوره را ارئه میدهد؛ 5. شفافسازی اطلاعات: شامل ارائۀ اطلاعات استاندارد و رسمی، همچنین، مشاورههای فردی دربارۀ محتویات دورههای روششناسی یادگیری و مشاورههای فنی؛ 6. ساختار دورهها: شامل نیازهای فراگیران دربارۀ ساختار دورههای الکترونیکی؛ 7. آموزش: شامل محتویات و مواد آموزشی، اهداف و روشهای یادگیری (Ehlers, 2004).
مدل ارزیابی سیستم یادگیری الکترونیکی موفق: برای بررسی مدلهای آموزش مجازی اخیراً الفریحات و همکاران یک مدل کیفیت آموزش مجازی را با تلفیق مدلهای مختلف با عنوان مدل ارزیابی موفقیت سیستم یادگیری الکترونیکی[25] ارائه کردند. این پژوهشگران مدلهای مبتنی بر کیفیت، مدلهای مبتنی بر رضایت و استفادۀ کاربران و مدلهای مبتنی بر نتایج و کاربردها را با هم تلفیق کردند و مدل ارزیابی موفق تدوین شد. در این مدل، کیفیت سیستم فناوری و تکنولوژی، کیفیت اطلاعات تبادلشده، کیفیت خدمات، کیفیت سیستم آموزشی، کیفیت سیستم حمایتی، کیفیت یادگیرندگان و کیفیت مربیان و استادان لایۀ بیرونی مدل هستند که بر احساس رضایت، مفیدبودن و استفادۀ کاربران تأثیرگذار هستند. لایۀ میانی مدل که مبتنی بر رضایت و مفیدبودن است، بر مزیتها یا نتایج مدل تأثیر دارد (Al-Fraihat et al., 2020). نمای کلی مدل در شکل 1 ارئه شده است.
شکل 1: ارزیابی سیستم یادگیری الکترونیکی موفق (Al-Fraihat et al, 2020)
Figure 1: Evaluating a successful e-learning system (Adapted from Al Farihat et al., 2020)
درزمینۀ استفاده و ارزیابی آموزش مجازی، پژوهشهای مختلفی انجام شده که بهاختصار به برخی از آنها اشاره میشود: یاسینی و تابان (1394) به پژوهشی با عنوان «اثربخشی دورههای آموزش مجازی از دیدگاه اساتید و دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)» پرداختند. نتایج نشان داد ازنظر استادان اثربخشی دورۀ آموزش مجازی مطلوب ارزیابی شده است و ازنظر دانشجویان اثربخشی دورۀ آموزش مجازی نامطلوب ارزیابی شده است. نتایج پژوهشی با عنوان «عوامل مرتبط با رضایت دانشجویان از آموزش مجازی در دوران کرونا» نشان 59 درصد دانشجویان از آموزش الکترونیکی رضایت نداشتند. یافتههای این مطالعه نشان داد میانگین نمرات ابعاد آموزش و یادگیری شامل بازخورد و ارزیابی، انعطافپذیری و تناسب، و حجم کار در بین دانشجویانی که از آموزش مجازی رضایت داشتند، بیشتر از دانشجویانی بود که رضایت نامطلوب داشتند (Yekefallah et al., 2021). در پژوهشی دیگر حسینزاده شهری و زنگنهنژاد (1392) به بررسی میزان اثربخشی سیستمهای آموزش الکترونیک پرداختند که نتایج نشان داد در میان ابعاد سیستم آموزش الکترونیک موردبررسی، بالاترین اثربخشی در بعد محتوای دوره و خودارزیابی فراگیران وجود دارد؛ درحالیکه خدمات فناوری پشتیبانی سیستم به بهبود نیاز دارد.
همچنین، نوراللهی و همکاران (1392) در پژوهش «ارزیابی دورههای آموزش الکترونیکی دانشکدۀ مجازی علوم حدیث باتوجهبه معیارهای کیفیت در آموزش الکترونیکی» نشان دادند کیفیت دورههای آموزش الکترونیکی دانشکدۀ مجازی علوم حدیث باتوجهبه معیارهای طراحی محتوای آموزشی، سنجش و ارزشیابی دانشجویان، فناوری و سیستم پشتیبانی در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. در سایر کشورها هم مطالعات متعددی دربارۀ ارزیابی اثربخشی آموزش مجازی انجام شده است. برای مثال، نارین و همکاران به پژوهشی با عنوان «امکانسنجی و سودمندی آموزش مجازی آنلاین دستیاران اورولوژی در زمان کووید-19» پرداختند. نتایج حاکی از آن بود که کلاسهای آنلاین بستر ایدئالی برای ادامۀ آموزش است (Narain et al, 2021). لاپیتان و همکاران در پژوهش خود به تجزیهوتحلیل تجربۀ تدریس و یادگیری براساس سه شاخص تجربۀ یادگیری، عملکرد تحصیلی دانشجویان و مشاهدات استادان پرداختند. نتایج نشان داد شیوۀ آموزش مجازی تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان و نگرش استادان به شیوۀ آموزش الکترونیکی دارد. براساس نتایج این پژوهش، استادان باید ابزاری برای بهبود تعامل خود با دانشجویان و حفظ علاقه و مشارکت آنها در طول کلاسهای آنلاین بیابند. این مطالعه همچنین نشان داد اکثر دانشجویان از شیوۀ آموزش آنلاین راضی هستند (Lapitan et al., 2021). کاسترو و تومیبای در یک فراتحلیل، مطالعات حوزۀ آموزش مجازی در دانشگاهها را بررسی کردند. براساس نتایج در 30 مقالۀ موردبررسی تأکید شده که با داشتن دورهها و برنامههای مدوّن و خوب برای مؤسسات آموزش عالی، کارایی دورههای آموزش آنلاین خوب ارزیابی شده است. همچنین، نتایج این مطالعه اهمیت طراحی آموزشی و نقش فعال دانشگاهها در ارائۀ ساختارهای حمایتی برای استادان و دانشجویان را برجسته میکند (Castro & Tumibay, 2021). همچنین، در پژوهشی با عنوان «بررسی اثربخشی آموزش الکترونیکی بر آموزش و یادگیری» مشخص شد که استادان و دانشجویان، آموزش الکترونیکی را بهعنوان ابزاری مؤثر برای ارتقای آموزش و توسعۀ کسب دانش ازطریق انتقال یادگیری، مثبت ارزیابی کردند (Encarnacion et al., 2020). در پژوهشی دیگر از کائور و همکاران با عنوان «بررسی اثربخشی آموزش الکترونیکی بر آموزش متعارف در دانشجویان مقطع کارشناسی پزشکی در شرایط همهگیری کووید-19» این نتایج به دست آمد که آموزش الکترونیکی میتواند مکمل فرایند آموزش کنونی باشد؛ اما نمیتواند جایگزینی برای نظام آموزشی مستقر باشد (Kaur et al., 2020).
یکی از موضوعات مهم در آموزش ارزیابی تأثیر مداخلات آموزشی است؛ زیرا اطلاعات زیادی دربارۀ مؤثربودن مداخلهها برای سیاستگذاران آموزشی فراهم میکند (اسماعیلی و همکاران، 1395). اثربخشی، میزان موفقیت در دستیابی به یک نتیجۀ مطلوب است و اثربخشی آموزش را میتوان با معیارهای ارزشیابی بررسی کرد و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کرد. برای هر سازمانی ارزشیابی آموزش بسیار مهم است؛ زیرا درصورتی که ارزشیابی انجام نشود، هیچکس نمیتواند به این نتیجه برسد که هدف حاصل شده یا نه، دورۀ آموزشی موفقیتآمیز بوده یا خیر. برایناساس، میتوان گفت ارزشیابی روش مناسبی برای سنجش میزان اثربخشی است و این روندی مداوم است که ما را به هدف میرساند (Florea et al., 2016). برای اندازهگیری موفقیت و اثربخشی سیستم آموزش الکترونیکی بهطور سیستماتیک به استفادۀ کارآمد از برنامههای آموزش الکترونیکی و اهداف آموزشی نیاز است. ازآنجاکه ادغام فناوریهای ارتباطی در فرایند آموزش و یادگیری در آموزش عالی رواج یافته است، ارزیابی سیستمهای آموزش الکترونیکی روش مناسبی برای اطمینان از کیفیت برنامههای مبتنی بر فناوری در نظام آموزش عالی است. اگرچه چنین ارزیابی از هر سیستم آموزش الکترونیکی ضرورت دارد، پژوهشهای پیشین نشان میدهد در ارزیابی محیطهای آموزش الکترونیکی شکاف وجود دارد (Jethro et al., 2012; Jung, 2010). ارزشیابی جزء جدانشدنی هر نوع نظام آموزشی است و ازجمله فعالیتهای مهم و تأثیرگذار در فرایند آموزش به حساب میآید. درک اینکه کدام عوامل در اثربخشی دورۀ آموزش الکترونیکی از دید دانشجویان میتواند مهم تلقی شود، به دانشگاهها کمک خواهد کرد تا خطمشیهای مناسبی را برای سرمایهگذاری در عوامل اثربخش و طراحی مجدد با حذف عوامل غیراثربخش، اعمال کنند (رفیعی و همکاران، 1396). روشهای مختلفی برای بررسی آموزش مجازی وجود دارد؛ اما یکپارچگی ارزیابیهای مجازی ممکن است چالشبرانگیزترین بخش در آموزش مجازی باشد. درواقع، بسیاری از دانشگاهها نگران چگونگی ارزیابی اهداف یادگیری دانشجویان با صداقت و عدالت هستند (Hamid et al., 2020)؛ بههمیندلیل نیز باوجودِ توانمندیهای انکارناپذیر این محیط، نباید آن را حلّال همۀ مشکلات نظام آموزشی و ازجمله دسترسی به آموزش عالی تلقی کرد؛ بنابراین، باوجودِ هیجان، امکانات و جاذبههای استفاده از آموزش مجازی، بهکارگیری آن بدون تجزیهوتحلیل اینکه آیا دورههای مجازی برگزارشده از اثربخشی لازم برخوردار بوده یا خیر، ممکن است باعث شکست این دوره شود (صفدری و همکاران، 1400). این پژوهش بهمنظور شناسایی و ارزیابی مؤلفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا در دورۀ همهگیری کرونا انجام شده و بهدنبال پاسخگویی به پرسشهای زیر است:
روش پژوهش
پژوهش حاضر با موضوع شناسایی و ارزیابی مؤلفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینای همدان در دوران همهگیری کرونا و در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شد. پژوهش انجامشده بهلحاظ هدفْ کاربردی، باتوجهبه ماهیتْ توصیفیـهمبستگی و بهلحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعاتْ اسنادیـپیمایشی بود. در این پژوهش از روش ترکیبی اکتشافی متوالی و دادهها در دو مرحلۀ کیفی و کمّی جمعآوری شد.
جامعه، روش نمونهگیری و حجم نمونه: در بخش کیفی جامعۀ آماری شامل متخصصان، خبرگان و صاحبنظران حوزۀ فناوری آموزشی در دانشگاه بوعلیسینا بود که تخصص آکادمیک در رشتۀ علومتربیتی داشتند و دارای مطالعۀ تجربی، چاپ کتاب و مقاله و سابقۀ تدریس بودند و نمونۀ آماری نیز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 13 صاحبنظر تا حد اشباع نظری مقولهها انتخاب شد. در این بخش بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد. در بخش کمّی، جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا بهتعداد 11083 نفر بود و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی تعداد 373 نفر بهعنوان نمونه بهصورت دردسترس انتخاب شدند. از نمونۀ انتخابشده 151 نفر (5/40درصد) پسر و 222 نفر (5/59 درصد) دختر بودند. همچنین، از دانشجویان انتخابشده 3 نفر (8/0 درصد) در مقطع کاردانی، 304 نفر (5/81 درصد) در مقطع کارشناسی، 26 نفر (7 درصد) در مقطع کارشناسی ارشد و 5 نفر (3/1درصد) در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بودهاند.
ابزار پژوهش: در بخش کمّی پرسشنامۀ محققساخته با 4 مؤلفه (طراحی آموزشی، محتوا، ارزشیابی و مدیریت و پشتیبانی) و 18 گویه بین دانشجویان انتخابشده توزیع شد (دو نمونه از گویهها: 1. در طراحی آموزشی به نیازها و علایق فراگیران توجه شده است؛ 2. از راهبردهای متناسب با موضوعات مختلف آموزشی استفاده شده است). پرسشنامه براساس محتوای مصاحبههای استادان حوزۀ علوم تربیتی تدوین شد که روایی صوری و محتوایی آن ازنظر متخصصان تأیید شد و ضریب پایایی ازطریق آلفای کرونباخ محاسبهشده برای کل پرسشنامه 94/0 و برای مؤلفههای اثربخشی طراحی آموزشی برای دورۀ آموزش مجازی 89/0، اثربخشی محتوا برای دورۀ آموزش مجازی 81/0، اثربخشی ارزشیابی دورۀ آموزش مجازی 91/0 و اثربخشی مدیریت و پشتیبانی در دورۀ آموزش مجازی 86/0 به دست آمد که نشان داد پرسشنامه پایایی قابلقبولی دارد.
روش اجرا و تحلیل دادهها: ابتدا براساس اهداف پژوهش درزمینۀ اثربخشی آموزش مجازی با استادان دانشگاه بوعلی مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد و پس از رسیدن به اشباع نظری، متن مصاحبهها تحلیل شد و الگوی ارزیابی آموزش مجازی تدوین شد. سپس براساس مؤلفههای الگو یک مقیاس شاملِ 18 گویه تنظیم شد و در اختیار دانشجویان دانشگاه قرار گرفت که آن را تکمیل کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا کیفی استفاده شد و در بخش کمّی از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی شامل آزمون کالموگروفـاسمیرونوف، تی تکگروهی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss نسخۀ 22 انجام گرفت.
یافتههای پژوهش
پرسش اول پژوهش: مؤلفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا کداماند؟
ابتدا یافتۀ کیفی حاصل از مصاحبه با استادان خبره در حوزۀ علوم تربیتی و آموزش که تعداد آنها 13 نفر بود، بررسی شد. پرسشهای مصاحبه براساس مدلهای آموزش مجازی مختلف و پژوهشهای قبلی تدوین شد و نظرات استادان یاداشت و تحلیل محتوا بر روی آن انجام شد. فرایند تحلیل با کدهای باز و ترکیب آنها انجام و مراجعۀ متعدد به متن مصاحبهها صورت گرفت و درنهایت، تعداد 18 کد باز، 4 کد محوری و یک کد انتخابی شناسایی شد که در جدول 1 نشان داده شده است.
جدول 1: مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی دورۀ آموزش مجازی
Table 1: Open, central and selective coding stages of the virtual training course
کدگذاری باز |
کدگذاری محوری |
کدگذاری انتخابی |
تعیین اهداف و مقاصد آموزشی |
|
|
درنظرگرفتن نیازها و علایق فراگیران |
|
|
طراحی فعالیتهای یادگیری (تکالیف، گروهـتالار گفتوگو، آزمونها) |
طراحی آموزشی |
|
طراحی راهبردهای یادگیری متناسب برای موضوعات آموزشی مختلف |
|
|
طراحی دانش پیشنیاز |
|
|
سازمانیافتگی محتوا (حقایق، مفاهیم، روشها، قوانین و...) |
|
|
استفاده از تکنولوژیهای آموزشی، انیمیشن و تصاویر و متن نوشتاری متناسب با موضوع |
|
|
فراهمکردن دانش موردنیاز |
محتوا |
|
رعایت ترتیب مطالب |
|
مؤلفههای آموزش مجازی |
هماهنگی محتوا با اهداف ازپیشتعیینشده |
|
|
تناسب ارزشیابی درس با اهداف آموزشی |
|
|
مناسببودن نحوۀ ارائۀ بازخورد به فراگیر |
|
|
درنظرگرفتن ارزشیابی حین آموزش (آزمونهای قبل، حین و بعد از جلسۀ آموزش) |
ارزشیابی و بازنگری |
|
اختصاص بخشی از نمرۀ نهایی به پروژهها و فعالیتهای فردی و گروهی فراگیران |
|
|
استفادۀ مناسب از ارزشیابی تکوینی و تراکمی |
|
|
پشتیبانی فنی و آموزشی |
|
|
درنظرگرفتن دسترسی به اینترنت و مهارتهای فناوری فراگیران و استادان |
مدیریت و پشتیبانی |
|
مناسببودن اطلاعرسانی و بهروزرِسانی |
|
|
درنهایت، خروجی تحلیل محتوا مدل آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا با چهار مؤلفه استخراج شد. مؤلفهها شامل 1. طراحی آموزشی، 2. محتوا، 3. ارزشیابی و بازنگری و 4. مدیریت و پشتیبانی بود. نمای مدل تدوینشده در شکل 2 ارائه شده است.
شکل ۲: مؤلفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا (منبع: یافتههای پژوهش)
Figure 2: The components of virtual education in Bu Ali-Sina University (source: research findings)
پرسش دوم پژوهش: آیا مؤلفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا توزیع نرمالی دارند؟
بعد از ساخت پرسشنامه براساس نظر استادان، این ابزار در اختیار دانشجویان گذاشته شد تا آن را تکمیل کنند. تعداد 373 نفر ابزار را تکمیل کردند و تحلیل این دادهها انجام شد. برای بررسی نرمالبودن توزیع نمرات مؤلفههای آموزش مجازی، از آزمون کالموگروفـاسمیرنف استفاده شد که نتایج آن در جدول 2 ارائه شده است.
جدول 2: نتایج آزمون کالموگروفـاسمیرونوف برای نرمالبودن توزیع دادهها
Table 2: The results of the Kalmogorov-Smironov test for the normality of the data distribution
متغیر |
تعداد |
مقدار Z |
سطح معناداری |
|
دورۀ آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا |
373 |
724/0 |
672/0 |
|
مؤلفهها |
طراحی آموزشی دورۀ آموزش مجازی |
373 |
828/0 |
499/0 |
محتوا برای دورۀ آموزش مجازی |
373 |
338/1 |
056/0 |
|
ارزشیابی و بازنگری دورۀ آموزش مجازی |
373 |
774/0 |
588/0 |
|
مدیریت و پشتیبانی دورۀ آموزش مجازی |
373 |
086/1 |
189/0 |
نتایج آزمون کالموگروفـاسمیرونوف در جدول 2 درمورد متغیر اصلی پژوهش، اثربخشی دورۀ آموزش مجازی و چهار مؤلفۀ طراحی آموزشی دورۀ آموزش مجازی، محتوای دورۀ آموزش مجازی، ارزشیابی دورۀ آموزش مجازی و مدیریت و پشتیبانی دورۀ آموزش مجازی نرمال است؛ زیرا سطح معناداری برای همۀ متغیرها بالاتر از 05/0 است (05/0p>).
پرسش سوم پژوهش: میزان کارآیی مؤلفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا ازنظر دانشجویان چگونه است؟
کارآیی یا میزان موفقیت مؤلفههای آموزش مجازی ازنظر دانشجویان باتوجهبه پرسشنامۀ ساختهشده بررسی شد و با میزان میانگین معیار مورد مقایسه قرار گرفت. باتوجهبه اینکه طیف درجهبندی پرسشنامه از 1 خیلی کم تا 5 خیلی زیاد قرار داشت، 3 نمرۀ متوسط و معیار برای مؤلفهها قرار گرفت.
جدول 3: نتایج آزمون تی تکگروهی برای بررسی وضعیت مؤلفههای آموزش مجازی
Table 3: The results of one sample T-Tech test to campare the mean of virtual education components
شاخص متغیر |
میانگین مشاهدهشده |
انحراف استاندارد |
میانگین آماری |
مقدار آمارۀ t |
درجۀ آزادی |
سطح معناداری |
دورۀ آموزش مجازی |
80/2 |
84/0 |
3 |
49/4 |
372 |
001/0** |
کارآیی مؤلفۀ طراحی آموزش مجازی |
84/2 |
86/0 |
3 |
56/3 |
372 |
001/0** |
کارآیی مؤلفۀ محتوای آموزش مجازی |
99/2 |
88/0 |
3 |
08/0 |
372 |
935/0 |
کارآیی مؤلفۀ ارزشیابی و بازنگری آموزش مجازی |
71/2 |
90/0 |
3 |
98/5 |
372 |
001/0** |
کارآیی مؤلفۀ مدیریت و پشتیبانی آموزش مجازی |
66/2 |
97/0 |
3 |
71/6 |
372 |
001/0** |
**p< 01/0
نتایج آزمون تی تکگروهی در جدول 3 نشان میدهد میانگین کسبشدۀ وضعیت کارآیی دورۀ آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان با میانگین معیار در سطح 01/0 تفاوت معناداری دارد و میزان موفقیت دورۀ آموزش مجازی ازنظر دانشجویان کمتر از حد متوسط است. طبق نتایج، میانگین مؤلفۀ طراحی آموزشی دورۀ آموزش مجازی در سطح 01/0 معنادار و میزان کارآیی مؤلفۀ طراحی آموزشی دورۀ آموزش مجازی ازنظر دانشجویان پایینتر از حد متوسط به دست آمده است. نتایج نشان میدهد میانگین مؤلفۀ محتوای دورۀ آموزش مجازی در سطح 05/0 معنادار نیست و میزان کارآیی مؤلفۀ محتوا برای دورۀ آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط است. براساس نتایج میانگین مؤلفۀ ارزیابی و بازنگری دورۀ آموزش مجازی در سطح 01/0 معنادار است و میزان کارآیی مؤلفۀ ارزشیابی دورۀ آموزش مجازی ازنظر دانشجویان پایینتر از حد متوسط است. طبق نتایج، میانگین مؤلفۀ مدیریت و پشتیبانی در دورۀ آموزش مجازی در سطح 01/0 معنادار و میزان کارآیی مؤلفۀ مدیریت و پشتیبانی دورۀ آموزش مجازی نیز از دیدگاه دانشجویان پایینتر از حد متوسط است.
بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا در زمان همهگیری ویروس کرونا انجام گرفت. ابتدا مؤلفههای آموزش مجازی با نظر استادان و متخصصان بررسی شد که درنهایت، مشخص شد آموزش مجازی شامل چهار مؤلفۀ طراحی آموزشی، محتوا، ارزشیابی و بازنگری و مدیریت و پشتیبانی بود. باتوجهبه موردیبودن مطالعه، پژوهشی یافت نشد که مطابق با این نتایج باشد؛ ولی پژوهشهایی در جوامع آماری دیگر ارزیابی و وضعیت آموزش مجازی را بررسی کردهاند؛ بنابراین، این یافته با نتایج پژوهشهای مهدوینسب و همکاران (1398)، صفدری و همکاران (1400)، اسماعیلی و همکاران (1395) و هادولو و همکاران، پارک و لیم(Hadullo et al., 2018; Park & Lim, 2018 ) همسو است.
یافتههای مهدوینسب و همکاران (1398) نیز نشان داد تحلیل محتوا، تحلیل یادگیرنده، اصول و راهبردهای آموزشی، طراحی محیط یادگیری، توسعۀ محتوای الکترونیکی، طراحی پیامها، راهنمایی و پشتیبانی و ارزیابی، مؤلفههای مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی بودند. صفدری و همکاران (1400) نیز در مطالعۀ خود به مؤلفههای فعالیتهای یاددهیـیادگیری، انعطافپذیری، محتوای آموزشی و سازمانی، تعامل و بازخورد، پشتیبانی، حجم کار در سامانۀ آموزش مجازی اشاره کردند. اسماعیلی و همکاران (1395) نشان دادند وضعیت یادگیری الکترونیکی دارای مؤلفههای فردی یادگیرنده، زیرساخت و فناوری، پشتیبانی، محتوای آموزشی و سنجش و ارزیابی است.
در مورد کارآیی دورۀ آموزش مجازی ازنظر دانشجویان دانشگاه بوعلی نتایج نشان داد میانگین وضعیت آموزش مجازی در نمونۀ مورد مطالعه کمتر از متوسط است و موفقیت دوره از نظر دانشجویان در سطح پایینتر از متوسط بوده است که با نتایج پژوهشهای نارنجیثانی و همکاران (1400)، غضنفری و بادله (1397)، رفیعی و همکاران (1396)، رستمی (1396)، عسگری (1396)، اسماعیلی و همکاران (1395)، یاسینی و تابان (1394)، کازانی، کاسترو و تومیبای، تسنگ و همکاران، زینول و همکاران (Kazaine, 2017; Castro & Tumibay, 2021; Tseng et al., 2011; Zainul et al., 2020) همسو است؛ زیرا در این پژوهشها به بررسی کارآمدبودن آموزش مجازی در ابعاد مخالف پرداخته شده و در برخی مطالعات به این نتیجه رسیدهاند که میزان موفقیت در حد مطلوب و در بعضی مؤلفهها در حد متوسط و پایین قرار داشت. برای مثال، نتایج مطالعۀ صفدری و همکاران (1400) نشان داد از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئتعلمی، مؤلفههای فعالیتهای یاددهیـیادگیری، انعطافپذیری، محتوای آموزشی و سازمانی، پشتیبانی و حجم کار آموزش مجازی در وضعیت نیمهمطلوب هستند. فقط مؤلفۀ تعامل و بازخورد در وضعیت نامطلوب (میانگین نمرۀ پایینتر از متوسط) قرار داشت. اسماعیلی و همکاران (1395) نشان دادند وضعیت یادگیری الکترونیکی ازلحاظ ابعاد ویژگیهای فردی یادگیرنده و زیرساخت و فناوریْ مطلوب، ازلحاظ پشتیبانی وضعیتْ نسبتاً مطلوب و ازلحاظ محتوای آموزشی و سنجش و ارزیابی از وضعیت نامطلوبی برخوردار است.
در مورد مؤلفۀ طراحی آموزشی نتایج نشان داد میانگین مؤلفۀ طراحی آموزشی دوره ازنظر دانشجویان پایینتر از حد متوسط بوده و نتایج بهدستآمده با نتایج پژوهشهای زارعی ساروکلائی و همکاران (1400)، جانگ و یکه فلاح و همکاران (Jung, 2010; Yekefallah et al., 2021) همسو و با نتایج پژوهشهای غضنفری و بادله (1397) ناهمسو است. اولین گام در طراحی یک فرایند آموزش مجازی را تعیین اهداف میدانند. اهداف شفاف میتواند درک درستی از فعالیتهای یادگیری برای فراگیران فراهم کند و مدرس را بر فرایند یادگیری متمرکز کند. همچنین، با آن میتوان از ارتباط بین محتوا و فرایند یادگیری اطمینان حاصل کرد و ایجاد ساختار بین دانش قبلی و جدید را تسهیل کرد (Hadullo et al., 2018). یکی از راههای ایجاد انگیزه و مشارکت فعال که لازم است در مرحلۀ طراحی آموزشی لحاظ شود، ایجاد تعاملات مؤثر فراگیران است. اهمیت ایجاد رابطه بین فراگیران و محیط آموزش مجازی یکی از چالشهای موردتوجه در این مرحله است. طراح آموزشی باید دقت کند ایجاد یک مشارکت معنیدار و هدفمند برای یادگیری در فرایند آموزش مجازی اهمیت دارد که این امر نیازمند برنامهریزی مناسب است. ایجاد فرصت تعامل و ایجاد انگیزه میتواند موجب موفقیت یا شکست یک برنامۀ آموزشی مجازی شود.
در زمینۀ میزان موفقیت محتوای دورۀ آموزش مجازی با توجه به نتایج حاصلشده مشاهده شد که مؤلفۀ محتوای دوره از نظر دانشجویان در سطح متوسط بوده و در همین راستا نتیجۀ به دست آمده با نتایج پژوهشهای رستمی (1396)، حسینزاده شهری و زنگنهنژاد (1392)، کازانی، جترو و همکاران و ایلهرز (Kazaine, 2017; Jethro et al., 2012; Ehlers, 2004) همسو و با نتایج پژوهشهای غضنفری و بادله (1397) ناهمسو است. در بحث تولید محتوای الکترونیکی، استفاده از ابزارهای چندرسانهای برای ایجاد موقعیتهای مشابه با موقعیتهای واقعی و هدایت فراگیران به سطوح بالای شناختی پیشنهاد شده است (Kazaine, 2017). استفاده از مثالهای کاربردی، بهکارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی و بنا به موقعیت کاربرد از الگوهای نقشه مفهومی یا اصول یادگیری تعاملی در اثربخشی محتوا در آموزش فراگیران تأکید شده است. همچنین، در محتوای آموزش انسجام بین مطالب، رعایت ترتیب مطالب و هماهنگی محتوا با اهداف آموزشی نقش تعیینکنندهای در انتقال مطالب به فراگیران دارد (Castro & Tumibay, 2021).
درمورد مؤلفۀ ارزشیابی و بازنگری دورۀ آموزش مجازی نتایج نشان داد میانگین مؤلفۀ ارزشیابی و بازنگری دوره ازنظر دانشجویان در سطح پایینتر از متوسط قرار دارد. نتیجۀ بهدستآمده با نتایج پژوهشهای رفیعی و همکاران (1396)، عسکری (1396)، کاظمی قرهچه و امینخندقی (1393)، نورالهی و همکاران (1392)، تسنگ و همکاران و یکه فلاح و همکاران (Tseng et al., 2011; Yekefallah et al., 2021) همسو و با نتیجۀ پژوهش رستگارپور و گرجی (1391) ناهمسو است. ارزشیابی، فرایندی نظامدار است که کیفیت و کارایی طراحی آموزشی را در هر مرحله، علاوه بر ارزشیابی نهایی، مشخص میکند (سیف، 1391؛ به نقل از اسماعیلی و همکاران، 1395). نکتۀ درخورِتوجه، انجام ارزشیابی در تمامی مراحل آموزش است؛ بهنحوی که ارائۀ بازخورد از فراگیران را تسهیل و به بهبود آموزش کمک کند. ارزشیابی حتی در مراحل اولیه و شروع آموزش میتواند در شناسایی مطلوببودن اهداف آموزشی و میزان تناسب آن با نیازهای فراگیران کمککننده باشد (Park & Lim, 2018). آموزش مجازی هدفهایی چون تقویت مهارتهای تفکر نقّادانه، برقراری ارتباط، مشارکت و خودراهبری فراگیر در فعالیتهای یادگیری را جستوجو میکند؛ بنابراین، ارزشیابی همهجانبه و براساس سطوح مختلف و بازخورد حاصل از آن میتواند به بهبود اثربخشی آموزشی مجازی کمک کند و اجرای مداوم ارزشیابی در رشد کیفی برنامههای آموزش مجازی اهمیت زیادی دارد.
در زمینۀ مؤلفۀ مدیریت و پشتیبانی دورۀ آموزش مجازی نتایج نشان داد میانگین نمونۀ موردمطالعه کمتر از مقدار متوسط است؛ بنابراین، میتوان گفت میانگین مؤلفۀ مدیریت و پشتیبانی دوره ازنظر دانشجویان در سطح پایینتر از متوسط قرار دارد. نتیجۀ بهدستآمده با نتایج پژوهشهای صفدری و همکاران (1400)، اسماعیلی و همکاران (1395) همسو و با نتایج پژوهشهای رفیعی و همکاران (1396) و رستمی (1396) ناهمسو است. یکی از مسائلی که در سیستم آموزش الکترونیکی مهم و تأثیرگذار بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته، شاخصۀ ارزیابی است. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد توجه به فرایند ارزیابی دورههای آموزش الکترونیکی توسط فراگیران هدف نقاط ضعف و کاستیهای موجود را آشکار میسازد و این ارزیابی به اصلاح و بازسازی و توانمندکردن دورههای آموزش مجازی نقش مؤثری ایفا میکند. همچنین، طراحی و ارائۀ شاخصهای مناسب برای ارزشیابی، یادگیری را بهبود میبخشد؛ زیرا ارزشیابی میتواند مسیر یادگیری را تعیین کند (Chopra et al., 2019).
آموزش بهصورت مجازی، تا حدودی اولین تجربۀ نظام آموزشی کشور در دورههای مختلف تحصیلی بود. پیش از این، آموزش مجازی اغلب شامل فعالیتهای فوقبرنامه میشد و از حساسیتهای کمتری برخوردار بود؛ اما با فراگیری ویروس کووید-19، لازم بود که برای حفظ سلامتی دانشجویان کشور، از این روش آموزش استفاده شود. هریک از مؤلفههای دورۀ آموزش مجازی، از اهمیت خاصی برخوردارند و نمیتوان گفت که برای مثال، مورد محتوا نقش بیشتری نسبت به ارزشیابی در اثربخشی دورههای آموزشی دارد؛ بلکه این مؤلفهها بهصورت زنجیرۀ بههمپیوسته، یکدیگر را تحتتأثیر قرار میدهند. زمانی که طراحی آموزش مجازی با هدف درگیرساختن دانشجویان انجام شود و به میزان تعامل بین دانشجویان با یکدیگر و استادان توجه شود، در محتواهای ارائهشده، در کنار استفادۀ مناسب از ترکیب متن، صدا و تصاویر، اولویت با نیاز دانشجویان است و ابزارهای مناسبی برای یادگیری بیشتر و مثالها و نمونهها در تولید محتوا لحاظ میشود. ازآنجاکه یک طرح مناسب و شیوۀ مطلوب، نتایج قابلقبولی را به همراه خواهد داشت، هنگامی که در طراحی و تولید محتوای دورهها اقدامات مساعدی انجام گیرد، بازخوردهای مثبتی دریافت میشود و نیاز کمتری به بازنگری پیدا میکند و درنهایت، بدیهی است که مدیریت و پشتیبانی یک پروژه که نمرۀ قابلقبولی در ارزیابی دریافت کرده باشد، بهتر از یک طرح سطحپایین خواهد بود؛ بنابراین، برای اثربخشی دورۀ آموزش مجازی، باید به تکتک مؤلفهها دقت کرد و به شناسایی و رفع ضعفهای موجود در آنها پرداخت. با توجه به این توضیحات، میتوان نتیجه گرفت که یکی از دلایل مهم قرارگرفتن میزان اثربخشی دورۀ آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا ازنظر دانشجویان در پایینتر از حد متوسط، بیتوجهی به مواردی است که سایر مؤلفهها را نیز تحتتأثیر قرار میدهد.
در کل، میتوان گفت باید عوامل تأثیرگذار بر کیفیت این نظام آموزشی بهدقت شناسایی و بازبینی و اصلاح شود. یکی از عوامل پایینبودن کیفیت آموزش مجازی در پژوهش حاضرْ زیرساختها و امکانات لازم بود که باعث نارضایتی در دسترسی و پشتیبانی مطلوب شده است؛ بنابراین، میتوان با تجهیز منابع و بودجۀ مناسب، مراکز آموزش مجازی در دانشگاهها را تقویت و پشتیبانی لازم را برای آن ایجاد کرد. البته ذکر این نکته لازم است که تجربۀ آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا بهصورت فراگیر مرتبط به دوران کرونا بود و تجربۀ آزمون و خطا برای این رویکرد احتمالاً بر نتایج تأثیرگذار است و نمیتوان نتایج این مطالعه را به مراکز دیگر تعمیم داد. برای بهبود نظام آموزش مجازی پیشنهاد میشود زیرساختهای لازم در دانشگاهها برای توسعۀ آموزش مجازی ایجاد شود. با پیشرفت فناوری، استفاده از انواع رسانه در آموزش رواج یافته و ناگزیر در آیندۀ نزدیک استفاده از آموزش مجازی همۀ مقاطع آموزشی را دربرمیگیرد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود به مزیتهای بالای آموزش مجازی برای ایجاد نگرش مثبت به این حوزه اقدام شود و برای بالارفتن کیفیت آموزش مجازی گروههایی متشکل از متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاهها بر فرایند طراحی و اجرای آموزش مجازی نظارت داشته باشند.
سپاسگزاری: از استادان و دانشجویانی که در پژوهش شرکت داشتند و همچنین، از کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه بوعلیسینا که در ارائۀ اطلاعات مربوط به سیستم آموزش مجازی دانشگاه همکاری داشتند، قدردانی میشود.
تعارض منافع: نویسندگان مقاله اعلام میدارند که هیچگونه تعارض منافعی ندارند.
[1]. higher education
[2]. information & communication
[3]. electronic learning
[4]. hard disk
[5] .optical disc
[6]. compact disc read-only memory
[7]. course management
[8]. multimedia resources
[9]. internet
[10]. video conference
[11]. Khan's e-learning model
[12]. coaxial support model
[13]. model of subjective quality requirements
[14]. flexibility
[15]. distribution
[16]. openness
[17]. pedagogical dimension
[18]. technological dimension
[19]. design dimension
[20]. evaluation dimension
[21]. management dimension
[22]. resource support dimension
[23]. ethical dimension
[24]. organizational dimension
[25]. evaluating e-learning system success (EESS)