نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیارگروه مرمت، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده
روشهای تدریسی دروس پایه معماری بایستی بهگونهای انتخاب شوند که بیشترین اثربخشی را بر دانشجویان داشته باشد. دروس پایه از جمله درس کارگاه مصالح و ساخت به آموزش مهارتهای ابتدایی طراحی معماری پرداخته و در تمام دوران تحصیل و حتی در دوره کار حرفهای نیز مورد استفاده جدی معماران قرار دارد. مطالعات و ابداعات زیادی در زمینه شیوههای آموزش صورت گرفته است و انواع مختلفی از روشها در مقالات علمی مورد بحث قرارگرفته است. یکی از این روشها استفاده از خصوصیات و تفکرات بازیگونه برای دستیابی به اهدافی که ماهیت بازی ندارند که بازیوارهسازی نام دارد. این روش نه تنها در زمینه آموزشی بلکه در حوزههای مختلف دیگر مثل فناوریهای دیجیتال، بازاریابی، تربیتی و اجتماعی نیز استفاده میشود. روشهای بازیوارهسازی برای بهرهبرداری از تمایلات طبیعی مردم برای اجتماعی شدن، یادگیری، تسلط، رقابت، دستیابی به اهداف، خودی نشان دادن، نوعدوستی، یا صرفا واکنش آنها به مشخص کردن چارچوب برای یک موقعیت به عنوان بازی یا سرگرمی در نظر گرفته میشوند.
در این پژوهش بررسی میشود که استفاده از روش بازیوارهسازی چگونه منجر به ایجاد ارتباطی قوی میان دانشجو و تمرینات کلاسی میگردد. نتایج این پژوهش موید آن است که در کلاسی که از روش بازیوارهسازی برای طراحی تمرینهای آن استفاده شده است میزان درگیری تحصیلی دانشجویان بیش از کلاس دیگر است. این افزایش میزان درگیری تحصیلی منجر به افزایش کیفیت آموزش و عمیق شدن مطالب فراگیری شده توسط دانشجویان میشود. بنابراین استفاده از این روش را برای آموزش دروس پایه معماری به خصوص درس عملی کارگاه مصالح ساخت را توصیه میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of gamification on education engagement of architecture students (Case study: Materials and construction atelier in Iran University of Science and Technology
نویسندگان [English]
- Sajad Moazen 1
- Mohamadjavad Edalatkhah 2
1 Assistant Professor, school of architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
2 Msc Student, Sustainable Architecture, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
Primary lessons, including construction materials workshop and construction, teach the primary skills in architectural design, therefore, are used by architects during their education and in their professional careers. Since the construction material workshop and construction, are taught during the first semester in university; it is a space for transitioning from high school life to university life. Therefore, using gamification for this group of students can lead to their more superficial bond with this class. This comparison was made by distributing questionnaires and based on Reeve’s academic engagement indices. After evaluating the data’s validity through the t-test, the results were evaluated. Moreover, the results show that using this method positively affects the students’ academic engagement. Among the four micro scales, introduced by Reeve in the academic engagement indices, the agentic engagement with lesson materials micro-scale has the highest effectiveness. The cognitive micro-scale has the lowest effectiveness. The results of this study are proof that the class, in which gamification method was used for designing the practices, resulted in higher academic engagement, compared to other classes.
کلیدواژهها [English]
- Gamification, Education engagement, Materials&
- construction workshop, of architecture